Новини
Ракурс

Укравтодор: європейські сподівання та українські реалії

12 квітня прем'єр-міністр України Володимир Гройсман під час засідання уряду озвучив намір ліквідувати чергову проблему, що стоїть перед державою. «Ми цього року змінили підхід, і дуже важливо, щоб ми почали системно вирішувати проблему українських доріг», — сказав прем'єр.


.

Саме час розібратися, що, власне, малося на увазі під цими грандіозними планами. Попереднє системне рішення в січні цього року було пов'язане з перепідпорядкуванням залізниці Міністерству економічного розвитку і торгівлі. Міністр інфраструктури Володимир Омелян, втративши управління цим активом, заявив: «Те, що відбувається зараз, — це не перехід «Укрзалізниці» від контролю однієї партії до іншої. Це питання реформи — бути їй чи ні».

Державним агентством автомобільних доріг (Укравтодор) з 19 жовтня 2016 року керує екс-міністр транспорту Польщі Славомир Новак, який планував розв’язати всі транспортні проблеми, залучити інвестиції в галузь, створити Державний автодорожній фонд, а також відновити ефективну співпрацю з ЄБРР і Світовим банком. Піврічне керівництво автодором навело поляка на ідею чотирирівневого контролю якості ремонту доріг і створення чорного списку підрядників, які роблять неякісний ремонт. Все це було озвучено на урядовому засіданні 12 квітня цього року.

«Ми вже почали роботу на 39 об'єктах, обрано підрядників для 101 об'єкта. На сьогодні у нас готові проекти на 189 об'єктів, до травня будемо завершувати роботу над проектною документацією на 18 млрд грн», — заявив Новак. Також він повідомив, що протягом березня-квітня проводиться ямковий ремонт, зокрема в березні план робіт перевиконано на 17%.

Перевиконання планів і точний розрахунок витрат, безсумнівно, можна віднести до успіхів автошляховиків, хоча прем'єр ще кілька тижнів тому обмовився, що «95% доріг сьогодні перебувають у жахливому стані». Але за два дні до урядового засідання, 10 квітня, президент Петро Порошенко заявив, що в 2017 році буде побудовано 2000 км доріг, на будівництво яких, згідно з бюджетом, буде витрачено 35 млрд грн. Вишенькою на автодорожньому торті можна вважати заяву міністра інфраструктури Володимира Омеляна про будівництво автобану, який з'єднає Одесу з польським Гданськом. Сказано це було 10 квітня в ході інспекції дорожніх робіт у Львівській та Волинській областях.

Німецьке слово «автобан» (Autobahn) зрозуміле без перекладу. Як і італійське «автострада», воно не має жодного стосунку до української мови та реалій. Дорога між Одесою і Києвом, яку намагалися обізвати подібними словами, залишилася просто дорогою. Міністр спочатку каже про європейську трасу, потім миттєво уточнює, що для її будівництва немає європейських грошей і вони мають звідкись раптом з'явитися.

Автобан у Німеччині

Про недофінансування заявляє і його польський підлеглий: «Ми маємо відверто людям сказати, прямо в очі... Ситуація ще довго не виправиться. Якщо фінансування буде на тому рівні, який є сьогодні... У мене як у керівника «Укравтодору» є 5 млрд грн на будівництво доріг, 5 млрд на всю мережу доріг, плюс, можливо, 2 млрд на ямковий ремонт. Треба відверто сказати: без радикального збільшення фінансування на дороги ситуацію не виправимо».

Всі ці розмови відбуваються практично одночасно, до них підключається ще один підлеглий міністра інфраструктури, керівник державного підприємства «Укрдорінвест» Олена Криворучко. За її словами, середня вартість капітального ремонту становить 20 млн грн/км (що в кілька разів менше за європейський показник), тоді як вартість середнього ремонту — близько 10 млн грн. За її словами, зі 164,1 тис. км доріг в Україні з твердим покриттям 150 тис. км потребують ремонту, і на відновлення доріг державного значення «необхідно витратити близько 500 млрд грн. Для порівняння, видаткова частина державного бюджету України на 2017 рік становить 790 млрд грн».

У кожній державній організації є Громадська рада, в Укравтодорі вона теж є і складається з 18 осіб. За неадекватного стану справ ці люди мають інформувати громадськість і керівництво держави про проблеми. Польський керівник українських шляховиків половину часу проводить поза територією України, для обивателя це не проблема. Нехай він зовсім не з'являється в Києві — головне, щоб дороги держави почали приводитися до ладу. Однак, судячи з різноманітних заяв чиновників, можна зробити висновок, що «не все гаразд у данському королівстві». Та й сама сюрреалістична будівля Укравтодору в Києві більше свідчить про складну драматургію того, що відбувається.

Будівля Укравтодору, м. Київ


Помітили помилку?
Виділіть і натисніть Ctrl / Cmd + Enter