Новини
Ракурс
Таріел Васадзе

Чому Польща хоче мільйони від українського автомобільного магната

Україна останнім часом запозичує на Заході багато сучасних методик. Сьогодні розгортається дуже цікавий прецедент для прийняття західного підходу до життя.


.

Польське Міністерство інфраструктури та розвитку, створене у 2013 році за українським зразком, зараз виступило ініціатором цікавої дії. Відомство подало в суд на інвестора, який не виконав своїх зобов'язань. У суді міністерство представлятиме Державна прокуратура Польщі.

У червні 2005 року ЗАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» придбало для себе контрольний пакет акцій варшавської Фабрики легкових автомобілів. ЗАЗ купив тоді 19,9% акцій, що дало йому 84,34% голосів на загальних зборах. Пакет було продано за символічні 100 злотих (23 євро) — для того, щоби східний інвестор зміг врятувати підприємство від банкрутства. Поляки дбали лише про збереження виробництва і робочих місць. У п'ятирічному інвестиційному плані українська компанія зобов'язувалася підтримати діяльність фабрики, зберегти 2,2 тис. працівників на підприємстві й почати розвивати виробництво.

Варшавську фабрику FSO було створено після Другої світової війни. Першим автомобілем стала модель FSO Warszawa — польський варіант радянського ГАЗ-М-20 «Победа». У 60-х підприємство придбало ліцензію на виробництво автомобіля Fiat 125, який випускався з 1967 року під маркою Polski Fiat. На базі успішного польського співробітництва з італійцями Радянський Союз побудував у Тольятті автомобільного монстра з випуску такого ж фіата. Поляки наприкінці 70-х зробили нову модель, назвали її «Полонез» і випускали до 2002 року, коли вже розвалився СРСР і зникла прорадянська Польща. Заводом FSO на той час володів заокеанський концерн General Motors, який з легкістю відмовився від нежиттєздатного активу, поступившись своїм місцем енергійним українцям.

FSO Warszawa

У 2006 році американці продали ліцензію на виробництво Chevrolet Aveo, було створено нову компанію, де 60% акцій належали FSO, 40% — General Motors. Розробками мали займатися європейці, грошима — американці. За два роки у світі почалася економічна криза, а в лютому 2011-го закінчилася американська ліцензія. Станом на березень того ж року 1800 співробітників варшавського підприємства було звільнено. Землю, на якій розташовувався завод, було виставлено на продаж. До кінця 2011 року багато фабричних цехів було знесено, а майно було розпродано і розтягнуто. У Польщі земля може продаватися. Наприклад, у травні 2011 року стало відомо, що компанія Mennica Polska (Монетний двір Польщі) придбала за 144,3 млн злотих земельну ділянку, на якій розташовувалися допоміжні приміщення, цех і трек для випробування автомобілів, які раніше належали FSO.

Тепер польська Державна скарбниця звинувачує українське підприємство, яке володіє фабрикою, в невиконанні своїх зобов'язань і вимагає понад 250 млн злотих (близько 70,5 млн дол.).

Контрольним пакетом акцій ЗАТ «ЗАЗ» володіє ПАТ «Українська автомобільна корпорація» («УкрАВТО»). 93,8927% акцій ПАТ «УкрАВТО» належать головному гравцеві вітчизняного автомобільного ринку і постійному народному депутату України від різних політичних сил Таріелу Васадзе.

П'ять років, зазначені в інвестиційному плані під час купівлі контрольного пакета, минули — тепер залишилося довести свою точку зору в польському суді. Цікаво буде поспостерігати за ходом процесу і за його результатами. Україна запозичує західні ноу-хау в економіці, а вже прогресивні судові технології повинні в нашій країні застосовуватися обов'язково.


Помітили помилку?
Виділіть і натисніть Ctrl / Cmd + Enter