Викрадення автомобіля: як чек на 8 гривень допоміг повернути мільйон
https://racurs.ua/ua/1884-vykradennya-avtomobilya-yak-chek-na-8-gryven-dopomig-povernuty-milyon.htmlРакурсВикрадення автомобілів завжди були одними з найбільш «проблемних» злочинів. Тільки минулого року в Україні було викрадено понад 6000 машин: в середньому нове викрадення відбувається кожні 45 хвилин. Але найсумніше те, що за даними, які варіюються в залежності від регіону, власникам повертають в найкращому разі кожен четвертий, а в найгіршому — кожен десятий автомобіль. Таку статистику цілком можна зрозуміти: раніше крадені авто переправляли переважно за кордон (найчастіше — в Росію чи Молдову). Зараз же до них додалася величезна «тіньова зона» — окуповані Схід і Крим, де крадене авто ніхто не знайде. Одним словом, якщо вашу машину вкрали, то шанси її повернути, на жаль, невеликі.
Та ж поліцейська статистика стверджує, що найчастіше автомобілі викрадають зі стоянок біля великих супермаркетів, з дворів і... з охоронюваних платних стоянок. То як же бути, якщо ви залишили машину під наглядом, та ще й заплатили за це? Чи є шанс вимагати компенсації, раптом щось?
Ось історія, що сталася в Чернігові трохи менш як рік тому. Ситуація сумна, але буденна: поставивши пізно ввечері на охоронювану стоянку, що належить публічному акціонерному товариству, машину (не якусь там, а Lexus преміум-класу!), вранці господар не знайшов її. («Господарем» я назвала його для зручності, насправді автомобіль був оформлений на іншу людину, а їздив він на ньому за дорученням.) Отже, машини немає, порушено кримінальну справу, в ході розслідування з'ясувалося, що авто «проспали» охоронці платної автостоянки. А що далі?
А далі господар (нагадую — не господар за документами, а реальний користувач) звернувся до суду з вимогою стягнути з підприємства, якому належала автостоянка, ні багато ні мало — 1 млн 140 тис. 828 грн, та плюс до цього ще 50 тис. грн моральної шкоди. З першою сумою районний суд погодився, а ось моральний збиток — це вже зайве.
Однак власник автостоянки такому рішенню не зрадів (авжеж, понад мільйон!) і подав апеляцію в обласний суд. Але від цього виграв небагато: суд лише злегка переглянув суму збитку і постановив, що разом з судовими витратами з підприємства необхідно стягнути 1 млн 059 тис. 386 грн 12 коп., іншими словами — на 80 тис. грн менше. Однак таке рішення власників автостоянки не задовольнило, і вони пішли далі — подали касаційну скаргу до Верховного суду. Суть її коротко можна викласти в трьох пунктах. Суди першої та апеляційної інстанцій зробили неправильні висновки щодо договору про зберігання автомобіля — раз. Два — машина позивачеві не належала, він катався на ній за дорученням, тож нічого йому вимагати компенсацію. І три — висновки експертизи неправильні, забагато заломив позивач за вкрадений лексус.
Щодо першого пункту Верховний суд ухвалив таке рішення: у позивача був пропуск на платну автостоянку. І коли він залишав ввечері машину, то сплатив необхідні 8 грн і отримав чек. Тому «письмова форма договору вважається дотриманою, якщо приймання речі на зберігання засвідчено розпискою, квитанцією або іншим документом, підписаним зберігачем». В цьому випадку це був чек на 8 грн.
Пункт другий — «він не власник». Тут Верховний суд послався на ст. 950 Цивільного кодексу, згідно з якою відповідач несе відповідальність за втрату прийнятого на зберігання автомобіля перед позивачем як поклажедавцем. А п. 1 ч. 1 ст. 951 того ж Цивільного кодексу передбачає, що збитки, яких було завдано втратою речі, відданої на зберігання, зберігач компенсує цій людині — поклажедавцеві — в розмірі її вартості. Машину віддавав на стоянку водій? Пропуск на стоянку був на ім'я водія? Чек отримував водій? Значить, і компенсувати вартість машини власники автостоянки повинні водієві, який на законних підставах користувався автомобілем.
Ну а щодо вартості авто, то тут питання технічне. Перша експертиза оцінила його в 1 млн 140 тис. грн з хвостом. Друга (її призначили, до слова, за клопотанням представників акціонерного товариства) оцінила зниклий Lexus трохи — тисяч на сто без малого! — дешевше. Згідно із середньою ринковою вартістю автомобіля такого класу і з таким пробігом.
Таким чином Верховний суд менш як місяць тому постановив залишити без задоволення касаційну скаргу публічного акціонерного товариства і відновити виконання рішення апеляційного суду Чернігівської області.
Щодо юридичних порад, які можна дати по цій справі, то вони прості: поки машина на платній стоянці, що охороняється, не викидайте чеки!
А щодо практичних порад задля протидії викраденню, то поговоривши там-сям з досвідченими людьми (давнім знайомим з «розборки» і одним автомайстром) і почитавши статті, в яких аналізується поліцейська статистика (де крадуть, коли, яким маркам надають перевагу злочинці), я зробила для себе вельми невтішні висновки.
Отже, наявність заводської й навіть додаткової сигналізації — дурниця, професіонали блокують їх легко та швидко. А як же домашні засоби? Наприклад, у нас була така здоровенна сталева штуковина, схожа на зігнутий буквою «зю» лом, яка блокувала педалі й закривалася величезним замком. Виявляється, з такими прибамбасами злодії теж успішно справляються. Але! При викраденні машини дуже важливим є фактор часу, зазвичай професійні викрадачі не витрачають на автомобіль понад десять хвилин. Тому сталева дура, з якою доводиться повозитися, цілком може врятувати машину. Але це — винахід «для бідних». З дорогих, але ефективних засобів дуже хвалять блокування бензонасоса. Я чесно намагалася розібратися в технічних тонкощах цих девайсів, але зрозуміла одне: забезпечений подібним пристроєм автомобіль глухне, не проїхавши й ста метрів. І коштує таке задоволення від 10 тис. і вище. Втім, досвідчені автозлодії зазвичай отримують «замовлення» на автомобіль певної марки. Знайшовши підходящі об'єкти, вивчають їх. І цілком можуть викрасти машину навіть із заблокованим бензонасосом, принісши власний бензобак і швидко приєднавши його до двигуна.
Ну а якщо нещастя все-таки трапилося, добре б, окрім звернення до поліції, зареєструвати дані на автомобіль на спеціалізованих сайтах.