• Світові новини
  • Юридичні новини
  • Погода
  • Новини України
Ракурс

Чому українські банки почали блокувати картки клієнтів

Фото: GotCredit / flickr.com

Банки повинні щорічно ідентифікувати клієнтів, і перевірка, розпочата НБУ в декількох фінансових установах, призвела до лихоманки та проблем не банкірів, а клієнтів — звичайних громадян

В українських банках почали без попередження блокувати карткові рахунки клієнтів. У відділеннях людям пояснюють, що робиться це для актуалізації клієнтських баз даних, а рахунки обіцяють розблокувати, якщо клієнт надасть співробітникові банку паспорт та ідентифікаційний код. Такі випадки були в багатьох, насамперед державних банках.

Банкіри посилаються на вимоги НБУ, які зросли через посилення фінансового моніторингу, та називають номери постанов, згідно з якими банки почали настільки специфічно працювати з клієнтами. Це постанови НБУ №417 і №42. Перша з них від 2016 року, друга — від початку 2017-го, і обидві набули чинності з моменту їх опублікування. Працівники фінансових установ пречудово ігнорували ці документи, але з літа 2018 року НБУ вирішив проконтролювати виконання своїх наказів. Це миттєво позначилося на клієнтах, а не на недбайливих банкірах, які не виконують рішення свого регулятора. Банки ніяк не переймалися тим, щоби повідомляти своїх клієнтів про неприємні новації. Як виняток можна назвати «Приват», який розсилав повідомлення з проханням прийти в банк або надіслати скан копій необхідних документів онлайн. Ще коли цей банк змінив свій приватний статус, багато хто відзначав, що побудованої приватівської прогресивної методики вистачить для нормальної роботи років на три.

Банки повинні щорічно ідентифікувати клієнтів, і перевірка, розпочата регулятором у декількох фінансових установах, призвела до лихоманки та проблем не банкірів, а клієнтів — звичайних громадян. Навіть якщо картковий рахунок було відкрито місяць тому, клієнт знову зобов'язаний з'явитися у відділення зі своїми документами.

 

Нацбанк доручив фінансовим установам активно зайнятися контролем підозрілих клієнтів, виявленням фіктивних підприємців і боротися з «дропами». Дропом (від англ. drop — скидати, впускати) називають посередника при різного роду шахрайських операціях, котрий, наприклад, передає свою банківську картку третім особам. На чорному ринку така картка коштує 100 дол., і дропу можуть ще щомісяця давати таку ж суму для безперебійної анонімної роботи.

За такою самою схемою продаються фейкові ФОП (фізична особа — підприємець), це коли ФОП оформлюється на чергового дропа і відразу пишеться довіреність на здійснення всіх операцій. Використовуються фейкові ФОП для ухиляння від податків власниками торгових точок. Потрібно просто контролювати, щоб обіг кожного ФОП не перевищив 1,5 млн грн — максимальну річну виручку для платника єдиного податку, ставка якого — 750 грн на місяць. Така щомісячна послуга на чорному ринку теж є, і коштує вона приблизно стільки ж, скільки попередня.

Підозрілим можна вважати кожного клієнта, але на практиці такими є ті, хто відразу знімає гроші після зарахування на картку, і по картках немає розрахунків у магазинах. Тут добре б нагадати тим, хто виявляє подібні підозрілі дії, що у фінансовій операції бере участь не лише сумнівний клієнт, але насамперед банківська установа, яка, власне, відповідає за всю операцію.

Сьогодні посилюються вимоги до фрілансерів і тих, хто не має постійної роботи в Україні, наприклад, працює за кордоном і переказує гроші на українську картку своєї сім'ї. Банкіри вважають такі доходи «дивними» й цілком можуть зупинити підозрілу операцію і заблокувати картку. Це легко може стати наступним кроком вітчизняних виконавців рішення регулятора. Щоправда, подібна практика здатна призвести до народних хвилювань, але виконавці на місцях не мусять думати стратегічно. Для цього є центральна влада, яка, втім, теж не втомлюється демонструвати свою безпорадність.

Українські банки зобов'язують здійснювати моніторинг за європейськими стандартами, і тепер клієнтам потрібно доводити легальність доходів. З осені минулого року, згідно з постановою НБУ №42, банки почали вимагати підтвердження джерел походження коштів клієнта, щоб не допустити операцій, які не відповідають виду діяльності юрособи або розміру легальних доходів клієнта.

Для того щоб нормально сприймати неминуче посилення вимог НБУ, потрібно проводити роботу з банкірами, караючи недбайливих і заохочуючи прогресорів. Сьогодні просто страждають клієнти, а нещасні банкіри скаржаться на додаткову роботу. Банкірів, як і чиновників, не шкода ніколи: хай і ті й інші працюють по 24 години на добу, а якщо така робота є заважкою, то з неї завжди можна піти. Святе місце порожнім не буде.

Читайте також: Стабільна нестабільність банківського сектора України

Помітили помилку? Виділіть текст, що її містить, та натисніть Ctrl+Enter
Версія для друку



Загрузка...



    Загрузка...