Новини
Ракурс
Фото: maxpixel.net

Лікнеп з ПДР, або Як уникнути «до» і «після»

31 лип 2018, 09:19

Про те, що в нашій країні дуже високий рівень дорожньо-транспортних пригод, причому з тяжкими наслідками, ми вже писали. Як і про те, що Україна — в рамках програми підвищення рівня безпеки дорожнього руху — задекларувала комплекс заходів, вкотре спрямованих на попередження аварій.


.

І хоча в поліції, де ведуть статистику ДТП, головними причинами аварій на дорогах називають порушення правил маневрування, недотримання дистанції і перевищення швидкості, є ще одна категорія аварій, які не можна ігнорувати. Це аварії за участю пішоходів, на які, якщо вірити статистиці, припадає невеликий відсоток від загальної кількості. Тим не менш, практично всі вони — з тяжкими наслідками, аж до летальних. Ми спробували розібратися, чи все в нашій країні робиться для того, щоби зменшити кількість таких ДТП і вберегти життя людей.

Часто кидаються під колеса самі

 

Почнемо з прикладів. У ніч на 30 червня цього року на Кільцевій дорозі Львова біля АЗС WOG під колесами автомобіля Chevrolet Aveo загинув пішохід, який переходив дорогу в забороненому місці, яке до того ж не було освітлено. Днем пізніше, в ніч на 1 червня — смертельна ДТП вже на Окружній дорозі в Києві. Чоловіка близько 35–40 років збила вантажівка Renault. Як видно на опублікованому в інтернеті відео, загиблий, який насилу тримався на ногах, просто йшов посеред дороги.

4 липня, місто Надвірна в Івано-Франківській області: під колесами легковика загинула 60-річна жінка. Водій автомобіля Renault Laguna, рухаючись дорогою Львів — Мукачево, її просто не помітив. Жінка переходила дорогу в не передбаченому для цього місці. Попри те, що загибла явно ігнорувала ПДР, за фактом ДТП розпочато кримінальне провадження за ч. 2 ст. 286 КК України (порушення правил безпеки дорожнього руху, що спричинило смерть потерпілого або тяжке тілесне ушкодження). 29-річний водій може опинитися за ґратами, де проведе від трьох до восьми років. У нього також на три роки можуть відібрати водійські права.

6 липня 2018 року, вулиця Братиславська в Деснянському районі столиці — і знову смертельна ДТП за участю пішохода. Жигулі, за кермом якого перебував 47-річний водій, збив чоловіка, протягнувши його по дорозі майже 50 метрів. Водій стверджує, що збитий був у неадекватному стані і сам кинувся під колеса.

7 липня у Києві сталася ДТП, яка зіпсувала людям весілля. Літній чоловік раптово вибіг під міст Метро на проїзну частину дороги, чого там робити категорично не можна, і його збив автомобіль Opel Astra, що їхав у бік Поштової площі. Опель вилетів на зустрічну смугу і зіткнувся з автомобілем Ford Transit, який був частиною весільного кортежу. На щастя, сам винуватець аварії залишився живий. Та чому він вирішив перейти дорогу саме в такий спосіб, хоча там є підземний перехід, незрозуміло.

11 липня, знову Київ, вулиця Саперно-Слобідська. Автомобіль Hyundai Accent на смерть збив жінку, яка буквально кинулася йому під колеса. Причому, як зазначили в поліції, поряд з місцем аварії не було ані підземних, ані наземних пішохідних переходів, і що її спонукало на такі дії, сказати важко.

Hyundai Accent на смерть збив жінку. Фото: kiev.informator.ua

Коли порушувати дорого, а покарання не уникнути

Попри те, що таких випадків, де винними в аварії є саме пішоходи, вагон і маленький візок, карають їх украй рідко. Та й саме покарання — не покарання зовсім, а так, курям на сміх. «Виходячи з власної практики роботи автоадвокатом, а також слідчим ще в міліції у відділі розслідування ДТП слідчого управління Полтавської області, можу авторитетно заявити: в переважній більшості випадків у дорожньо-транспортних пригодах за участю пішоходів винні в тому числі й пішоходи, — коментує для «Ракурсу» проблему правозахисник Станіслав Шевченко. — Тобто доволі часто має місце так звана обопільна форма провини, коли пішохід, порушуючи ПДР, раптово вибігає на проїзну частину, а водій несвоєчасно застосовує гальмування або інші способи уникнути ДТП».

За словами адвоката, якщо водіїв хоч якось більш-менш дисциплінує загроза відповідальності, а також наявність хоч якихось поліцейських на дорозі, то пішоходи у нас практично безкарні. «Відповідальність в Україні за перехід проїзної частини пішоходом у не передбаченому для цього місці передбачає штраф у розмірі 51 грн, — пояснює Станіслав Шевченко, — а якщо при цьому пішохід був п'яний, то аж 85 (!) грн. Якщо ж він послужив джерелом створення аварійної ситуації на дорозі, пішоходу може загрожувати штраф у розмірі 170 грн».

«...зупинитися і навішати пішоходу»?

І ще один приклад, із зовсім свіжих. 15 липня в Києві на Чоколівському бульварі, просто біля площі Космонавтів, водій збив пішохода, який сам кинувся під колеса. Добре хоч, що порушник залишився живим, але в будь-якому разі і його життя, і життя водія тепер розділені надвоє: на «до» аварії і «після» неї. Зрозуміло, що в соціальних мережах щодо цього, як і щодо будь-якої іншої аварії, розгорілася дискусія, в якій одні встали на бік потерпілого пішохода, інші — водія.

Аргументи приблизно такі: ті, хто «за» водія, говорять про те, що пішоходам, яких практично не карають за порушення Правил дорожнього руху, наплювати як на свою долю, так і на долі інших людей. Адже кидаючись під колеса автомобіля, причому неважливо, просто на дорозі або навіть на пішохідному переході, вони не лише не цінують власне життя, а й підставляють життя тих, хто в автомобілі, часто ламаючи їхні долі. Ті ж, хто виправдовує пішоходів, нагадують, що якби водій їхав не більше за передбачені 50 км на годину, проблеми можна було б уникнути. І навіть, як радять треті, зупинитися і «навішати пішоходу».

Щоби читач міг визначитися з власною думкою з цього питання, нагадаю деякі положення чинних у нашій країні Правил дорожнього руху. І так, особисто я не виправдовую водіїв, які з якихось причин не встигають зреагувати і запобігти ДТП, але, як то кажуть, люби, Боже, правду. Так ось, у Правилах чітко сказано, що учасники дорожнього руху (всі, а не окремі їх категорії!) зобов'язані знати і неухильно виконувати вимоги ПДР, а також бути взаємно ввічливими (п. 1.3). Причому «кожний учасник дорожнього руху має право розраховувати на те, що й інші учасники виконують ці Правила». До того ж «дії або бездіяльність учасників дорожнього руху та інших осіб не повинні створювати небезпеку чи перешкоду для руху, загрожувати життю або здоров'ю громадян, завдавати матеріальних збитків».

Потрібно переконатися у відсутності транспортних засобів

Причому це стосується як водіїв, так і пішоходів, які мусять розуміти, що вони — не стадо курей, яке вирвалося на город і тікає світ за очі. У ПДР чітко сказано, що «пішохід — особа, яка бере участь у дорожньому русі поза транспортними засобами і не виконує на дорозі будь-яку роботу. До пішоходів прирівнюються також особи, які рухаються в інвалідних колясках без двигуна, ведуть велосипед, мопед, мотоцикл, везуть санки, візок, дитячу чи інвалідну коляску».

Так ось, пішоходи (п. 4.7) «повинні переходити проїзну частину по пішохідних переходах, у тому числі підземних і надземних, а у разі їх відсутності — на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч». Причому починати рух, в тому числі й переходом, можна тільки після того, як пішохід переконається «у відсутності транспортних засобів, що наближаються» (п. 4.10). Крім права переходити пішохідним переходом у пішоходів є обов'язок — вони мають знати ПДР. А в п. 4.14 сказано, що «пішоходам забороняється: а) виходити на проїзну частину, не впевнившись у відсутності небезпеки для себе та інших учасників руху; б) раптово виходити, вибігати на проїзну частину, в тому числі на пішохідний перехід».

Реальна ж поведінка пішоходів добре ілюструється таким прикладом: коли в Києві ремонтували лінію швидкісного трамвая, біля зупинки в районі універмагу «Україна» побудували сучасний надземний пішохідний перехід. Проте люди його вперто ігнорували — і відповідні служби змушені були поставити біля зупинки світлофор і обладнати пішохідний перехід поруч з трамвайною зупинкою, оскільки пасажири трамвая однаково бігали через дорогу. Тому всі аргументи на кшталт того, що пішохід чогось там не знав, юридично не мають під собою підстави.

Щоправда, в цій ситуації часто незрозумілою є позиція поліції, яка — навіть у разі, коли однаково порушують звичайний пішохід і той, хто п'ять хвилин тому сидів за кермом, — вважає за краще карати... водія. «Я не проти сплатити штраф, і так, був винен, але такий підхід мене просто обурив, — розповів «Ракурсу» киянин Юрій Миколайович. — Так сталося, що я, разом з групою інших людей, перебігав Окружну біля шпалерного ринку. А коли підійшов до свого автомобіля, поруч раптом матеріалізувалися поліцейські й виписали мені штраф за порушення. Кажу їм: я ж не один порушив, чому ви інших проігнорували? У відповідь мені сказали, що інші — це звичайні пішоходи і, мовляв, що з них візьмеш, якщо вони навіть без документів ходять? А хто мені пояснить, чому знову дискримінація водія?»

У поліції ж запевняють, що так, проблема з пішоходами є, але вони на цю проблему реагують адекватно. Як повідомили «Ракурсу» в Департаменті патрульної поліції України, «патрульними поліцейськими постійно проводяться превентивні заходи та профілактичні бесіди з пішоходами з метою запобігання порушенням ПДР. Так, у 2017 році складено понад 46 тис. матеріалів про адміністративні правопорушення через порушення вимог ПДР пішоходами». Щоправда, в чому полягають ці превентивні заходи, сказати важко. Наприклад, мені жодного разу не доводилося бачити, щоби поліцейські зупиняли людей, які перебігають дорогу, де їм подобається, і щось їм казали. Але ж пішоходи не просто вибігають на дорогу, вони чомусь вважають, що можуть при цьому нікуди не дивитися, та ще й бути з навушниками у вухах, тобто нічого не чути. Чим загрожують такі «банани у вухах», здогадатися нескладно.

Пішохідний перехід — не велосипедний переїзд

Страшна за своєю природою аварія сталася 15 червня цього року в Харкові на перехресті вулиць Чкалова та Шишківської, коли машина швидкої допомоги наїхала на 15-річного хлопчину. Підліток, який відбувся черепно-мозковою травмою, на щастя, залишився живий. Але тут варто розповісти саму фабулу події: як виявилося, медики в цей час поспішали на допомогу іншій дитині. Швидка їхала за всіма правилами, зі ввімкнутими звуковим і світловим сигналами, тобто волала на всю округу і миготіла немов новорічна ялинка. Але хлопець все одно вийшов на пішохідний перехід: через те, що слухав музику в навушниках, він не почув наближення автомобіля. А водій швидкої, хоч і побачив підлітка, загальмувати просто не встиг.

Постраждалого хлопчину, звичайно, шкода, але він порушив щонайменше два пункти Правил дорожнього руху: він мав переконатися, що виходити на дорогу безпечно. Крім того, в ПДР є ще пункт 4.13, в якому сказано, що «у разі наближення транспортного засобу з увімкненим проблисковим маячком червоного та (або) синього кольору і (або) спеціальним звуковим сигналом пішоходи повинні утриматися від переходу проїзної частини або негайно залишити її». Це по-перше. По-друге, хочуть того пішоходи чи ні, але знати чинні в країні Правила дорожнього руху зобов'язані всі його учасники, попри якісь особисті позиції. Якщо діти до 15 років з якоїсь причини не знають ПДР, батьки не мають права відпускати їх одних. І доки пішоходи думатимуть, що ПДР існують тільки для водіїв, ми матимемо справу з такими аваріями.

До речі, подібним грішать не лише підлітки: кількома днями раніше щось подібне сталося в Херсоні, де на пішохідному переході на перехресті вулиць Робочої та Богуна під колеса швидкої допомоги потрапила літня жінка. Автомобіль теж їхав зі включеною сиреною і проблисковими маячками, але жінка все одно вийшла на перехід, де її й було збито на смерть.

Показовими тут є і випадки з урядовим кортежем. Найбільш обговорюваними в соцмережах останнім часом були дві події. Перша сталася 6 березня на перехресті Шовковичної та Інститутської, коли під колесами автомобіля Volkswagen Passat з президентського кортежу опинився 88-річний дідусь, який вискочив на дорогу.

Друга — 31 травня на проспекті Григоренка, коли автомобіль Volkswagen Passat з супроводу збив на пішохідному переході 13-річного велосипедиста. Знову-таки, хлопчина не йшов по переходу, тримаючи велосипед за кермо, як це мало бути згідно з Правилами, а переїжджав його на велосипеді. І до того ж не чув наближення машин, хоч рух кортежу супроводжувався звуковими сигналами (і на них працювали проблискові маячки), тому що в цей час у вухах були навушники.

На щастя, хлопчик залишився живий, відбувшись переломом ключиці, ноги і травмою голови. А Facebook, як водиться, вибухнув коментарями різнополярної спрямованості. Федір Андрійчук, наприклад, вважає, що «...якщо малий їхав по переходу, а не переводив велик, то тут вина повністю його. Сам кілька разів мало не збив таких придурків — вилітає на дорогу з нізвідки, а потім з водія ще й винуватого роблять». «Батьки, вчіть дітей Правил дорожнього руху!» — просить водій і радить своїм колегам купувати відеореєстратори.

У свою чергу Юлія Миколайчук звертає увагу на те, що «на тих пішохідних переходах по обидві сторони проспекту давно вже час поставити лежачі поліцейські, кожного дня там їжджу, іноді через рекламні щити на паркані не видно пішоходів, потім вони різко з'являються і навіть не дивляться на дорогу». До речі, в ПДР чітко сказано (розділ 6 — вимоги до велосипедистів), що велосипедисту забороняється рухатися пішохідними доріжками, в тому числі й переходами.

«Згадайте самі і навчіть дітей, перш ніж вони сядуть на велосипед, — роз'яснює в Facebook Aleksandr Yurchenko. — На пішохідному переході, залізничному переїзді велосипед переводять у руках, а не переїжджають його. Кілька років тому в Дарниці був подібний випадок, дитина на велосипеді переїжджала пішохідним переходом, водія авто виправдали, завдяки реєстратору і свідкам, які підтвердили, що хлопець «пішоходку» переїхав, а ще змусили батьків відшкодувати завдані збитки автомобілісту. У цьому випадку може бути та ж сама ситуація».

Артем Красніков, який під'єднався до дискусії, нагадує, що «при проходженні колони, а також спецтранспорту з маячками рух заборонено, в тому числі і пішоходам, навіть по зебрі». Адже, за словами ще одного учасника дискусії, Ігоря Н., пішохідний перехід не називають «велосипедним переїздом», а значить, «по ньому тільки пішки, тому в загальних поняттях ПДР описано, хто такий пішохід. З поміткою, що той, хто йде і котить велик, теж пішохід і користується правилами для пішохода. Якщо ж їде на велосипеді, то вже прирівнюється до учасника руху, а за таке не тільки можна, а й треба штрафувати...»

Невинуватий не повинен відшкодовувати збитки винуватому

Проблема смертей на пішохідних переходах має комплексний характер, зазначає в соцмережах і киянин Юрій Семак. Але в корені проблеми — нерозуміння ПДР і нехтування ними з боку як водіїв, так і пішоходів. Адже пішохід зобов'язаний переконатися у відсутності небезпеки й тільки тоді виходити на перехід, і в жодному разі не повинен вибігати, тим більше — виїжджати на перехід. «Водії мають пропускати пішоходів, які вже перебувають на переході, — пише Юрій Семак у своєму пості, — а не, побачивши пішохода десь далеко, зупинятися й чекати, вийде він на дорогу чи не вийде».

Як бачимо, якщо відкинути емоції, якими зазвичай супроводжуються аварії подібного штибу, виходить, що високий рівень ДТП за участю пішоходів — це значною мірою результат їхньої безвідповідальності та ігнорування обов'язкових і для них теж Правил дорожнього руху.

«Пішоходи, з одного боку, не несуть відповідальності за порушення. Навіть якщо порушують на очах у поліції, та ними не займається, — коментує проблему для «Ракурсу» правозахисник Вадим Володарський. — По-друге, і це головне (поліцейського до кожного порушника не приставиш в будь-якому разі), щодо водіїв у справах про ДТП з пішоходами існує колосальна упередженість. Водія намагаються зробити винним практично завжди. Навіть якщо саму аварійну ситуацію спровоковано пішоходом, який порушив усе що завгодно. Крім того, існує норма Цивільного кодексу про джерело підвищеної небезпеки (ст. 1187), за якою навіть визнаний невинним водій відшкодовує збиток винному пішоходові».

Через усе це в пішоходів, пояснює автоадвокат, складається такий логічний ланцюжок: хоча реально винен у ДТП сам пішохід, звинуватять однаково водія, а значить, можна й далі порушувати. «До того ж такі аварії у статистичній звітності часто потрапляють до інших розділів, — каже юрист. — Все це в сукупності викликає зростання аварійності, в тому числі з тяжкими наслідками. Через це зростання гайки закручують, знову ж таки, щодо водіїв, і це тільки стимулює порушувати пішоходів... Виходить замкнуте коло, і розірвати його можна тільки через зміну законодавства і практики за такими ДТП. Якщо пішоходи не почуватимуться апріорі правими, вони сто разів подумають, перш ніж побігти, коли їм заманеться».

...І фінальний акорд, який стосується твердження, що водії не поважають і не пропускають пішоходів. Днями на своїй сторінці в Facebook мій хороший знайомий написав пост, який чудово ілюструє цей момент. «За довгі роки керування автомобілем бачив багато, — повідомляє він, — але то, що впало в око сьогодні, — вперше. Під'їжджаю до пішохідного переходу. На зебру виходить жінка років шістдесяти. Дістає губну помаду і, повільно рухаючись переходом, фарбує нею губи, дивлячись у смартфон... Вулиця широка, зебра довга, машин по обидва боки зібралося чимало, а мадам з абсолютно байдужим виглядом йде по зебрі і маже губи». Що цікаво, як сказав мені потім знайомий, ніхто навіть не посигналив, так і дивилися з відвислими щелепами...


Помітили помилку?
Виділіть і натисніть Ctrl / Cmd + Enter