Новини
Ракурс

Земельний кадастр: робота над помилками. Виправлення помилок у земельному кадастрі

Як виправити помилку в електронному земельному кадастрі. З початку поточного року, тільки-но запрацювала система електронного кадастру, користувачі помітили велику кількість помилок: хтось не може знайти свою ділянку, у когось ділянка накладається на сусідню. Лише за перший місяць роботи було зроблено 10962 повідомлення про помилки, з яких одразу ж було виправлено 7700. Понад половина заяв власників пов’язані з пропуском земельних ділянок, а 32 % стосуються пропущених кадастрових номерів.


.

У Центрі Державного земельного кадастру, який адмініструє систему, пояснюють, що помилки — це звичайна річ. Без них наразі не обійшовся жоден електронний кадастр у світі. А наш Державний земельний кадастр — один із найбільших у Європі за обсягом даних. Щоб його створити, потрібно було зібрати інформацію з усіх локальних кадастрів, перевести її в єдину систему координат (бо зазвичай роботи із землеустрою виконувалися у місцевих системах координат, яких налічується понад півтори тисячі) та занести ці дані до загальної автоматизованої системи.

«Так, помилки є. Інакше і бути не могло. Кадастрова карта, як лакмусовий папірець, увібрала та проявила всі помилки, що накопичувалися у землевпорядній документації по всій країні за 20 років земельної реформи», — зізнається директор департаменту Центру Державного земельного кадастру Ігор Васильєв.

Помилки могли виникнути і через людський чинник. Наприклад, землевпорядник був некомпетентний і щось не так виміряв чи записав, або ж чиновник з райуправління земельних ресурсів відволікся, коли заповнював документи. А іноді помилки в кадастрі — це і не помилки зовсім, а реальний стан речей. Просто документ, що вручили «власникові» (саме так, у лапках), — фальшивка, витівка аферистів, які продали людині чужу власність. Або, навпаки, присвоїли та продали справжній державний акт на землю, а власникові (уже без лапок) видали фальшивий, нічого не вартий папірець.

Документи на землю, що були виготовлені у різні роки та мали різний якісний і фізичний стан, зберігалися здебільшого на паперових носіях у районних управліннях земельних ресурсів. Це десятки мільйонів листів різних документів і карт, з яких приблизно 16 млн — це акти на право власності та користування земельними ділянками, видані за останні 20 років. Усі їх було оцифровано. І тепер у системі реєструються нові земельні ділянки, по 5—6 тис. щодня.

За словами Ігоря Васильєва, помилки, що є у кадастрі, поділяються на дві категорії: технічні та правові. Технічні сталися саме через неузгодженість систем координат. Є помилки зовсім анекдотичні, наприклад, великий масив земельних ділянок опинився в Азовському морі, а сотні ділянок, які розташовані у Київській області, «переповзли» у сусідню Житомирську.

«Для виправлення подібних помилок у нас уже розроблено спеціальне програмне забезпечення. Такі помилки можна виправляти й за заявковим принципом (саме так чинять у всьому світі): якщо ви побачили, що ваша ділянка відображається некоректно, можете про це повідомити самі. До речі, наша система передбачає такий зовсім новий для подібних систем сервіс, як зворотній зв’язок через інтернет», — говорить Ігор Васильєв.

Друга категорія помилок — правові. Це випадки, коли у ділянки виявляється кілька власників. Такі помилки виправляються в судовому порядку. Але, як виявилося, їх відносно небагато.

Ігор Васильєв наголошує, що неточності, які можна побачити на публічній кадастровій карті, — це, скоріше, проблема відображення ділянок, а не їх реального розміщення на місцевості. Однак і такі неточності, що ніяк не впливають на реальний стан речей, теж можна і потрібно виправляти. Бо, як кажуть фахівці центру, головне — не кількість помилок, а ефективність роботи над ними.

Кожен власник, як ніхто інший, зацікавлений у точному відображенні даних про свою ділянку. Тому, якщо вона у вас є, знайдіть її на Публічній кадастровій карті і перевірте дані про неї. Для цього потрібно зайти на портал і ввести кадастровий номер у рядок пошуку. Система знайде вашу ділянку і видасть в інформаційному вікні такі дані: кадастровий номер ділянки, площу, форму власності, цільове призначення. Перевірте ці дані та розташування ділянки на карті.

Що ж робити, якщо ділянку не знайдено? Наприклад, у вас на руках є документ, який підтверджує ваше право власності на ділянку, а кадастрова система її не знаходить. Що може бути причиною такої ситуації?

Перша можлива причина — інформацію про ділянку, що зберігалася у паперовій формі, не було переведено у цифровий формат, отже, дані просто не завантажено в систему. Друга причина — виникли сумніви у достовірності даних, отже, тривають додаткові перевірки перед тим, як їх внести. Третя причина — фахівці центру самотужки виявили помилку, і саме зараз триває її виправлення. І, нарешті, четверта причина — інформація про вашу ділянку взагалі відсутня.

Хай там як, але власник має повідомити, що в кадастровій системі немає інформації про його земельну ділянку, на яку в нього є державний акт. Або що інформація на Публічній кадастровій карті про його ділянку не відповідає дійсності.

Як це зробити? Якщо справді йдеться про технічну помилку, то можна зателефонувати на «Гарячу телефонну лінію» Держземагентства — 0-800-502-528. Оператор прийме дзвінок і заповнить заявку. Як запевняють у Центрі Державного земельного кадастру, всі звернення обробляються та, за необхідності, в електронну систему вносяться уточнення й виправлення.

Про виявлену помилку можна також повідомити інтернетом, через зворотній зв’язок на Публічній кадастровій карті (http://map.dazru.gov.ua/kadastrova-karta). Для цього потрібно заповнити відповідну форму, яка сама підкаже, як сформулювати запит. У цій формі вказано всі можливі варіанти: «Ділянку не знайдено», «Кадастровий номер не знайдено», «Місцезнаходження ділянки помилкове», «Конфігурація ділянки має помилки», «Площа на публічній кадастровій карті не співпадає з площею на державному акті», «Цільове призначення ділянки не співпадає з державним актом», «Межі земельної ділянки перетинаються з межами іншої ділянки (ділянок)». Що цікаво, серед варіантів є й такий: «Проблеми відсутні». Тобто свою ділянку перевірив — усе гаразд.

У формі обов’язково передбачена інформація про персональні дані заявника — для ідентифікації особи та попередження анонімних повідомлень.

Біля обраного варіанта поставте позначку, заповніть інші поля, і система сама згенерує за вас заяву про виправлення помилки.

На адресу вашої електронної пошти надійде копія заяви з наданим їй вхідним номером. За цим номером ви зможете відстежити хід її розгляду — через сайт Центру Державного земельного кадастру. Щоб увійти до системи контролю за перебігом розгляду заяви, введіть пароль (реєстраційний номер заяви) і логін — останні чотири цифри ідентифікаційного коду заявника.

При цьому слід розуміти, що через звернення до системи можна виправити лише технічні помилки. У разі, якщо земельна ділянка, за ПКК, має кількох власників, потрібно звертатися до суду та розглядати ситуацію в судовому порядку.

Можна скористатися і традиційною для наших громадян формою звернення — з письмовою заявою до територіального органу земельних ресурсів. До такої заяви потрібно додати документи, що підтверджують наявність помилки та необхідність її виправлення.

«Зрозуміло, за один день всього не виправити, — зауважує Ігор Васильєв. — Деякі європейські країни, маючи досвід ведення кадастру не один десяток років, досі виправляють помилки. Ми лише розпочали цю роботу. На нашу думку, іншого шляху для наведення ладу в інформації про земельні ділянки в Україні немає».

За матеріалами спільного проекту Держземагентства України та Світового банку «Видача державних актів на право власності на землю в сільській місцевості та розвиток системи кадастру».


Помітили помилку?
Виділіть і натисніть Ctrl / Cmd + Enter