• Світові новини
  • Юридичні новини
  • Погода
  • Новини України
Ракурс

Експерти: Закон «Про всеукраїнський референдум» зруйнує Конституцію, а відтак — і Україну

26.11.2012 16:53 Коментарі

Якщо набуде чинності закон «Про всеукраїнський референдум» (№ 6278 від 29.04.2010), який був ухвалений Верховною Радою 6 листопада, конституціоналізму та правовій системі України буде завдано непоправної шкоди.

Таке попередження міститься у відкритому листі правозахисних та юридичних громадських й професійних об`єднань на ім`я президента України Віктора Януковича, повідомляє «РБК-Україна».

У листі йдеться про сім загроз, які несе в собі цей закон.

Перша: всупереч положенням розділу XIII Конституції, встановлюється можливість зміни Конституції на референдумі за народною ініціативою без участі парламенту.

Друга: закон дозволяє скасування чинної Конституції на референдумі без ухвалення нової Конституції.

Юристи попереджають, що це може мати непередбачувані наслідки — або відновлення Конституції УРСР 1978 р., що є нонсенсом, або конституційний вакуум, що фактично означатиме ліквідацію держави, оскільки вся сьогоднішня правова система заснована на Конституції і не допускає можливості існування без неї.

Третя: закон закріплює можливість ухвалення на всеукраїнському референдумі нової Конституції України без врегулювання порядку підготовки, обговорення проекту нової Конституції, що може призвести до узурпації влади шляхом проведення маніпулятивного референдуму.

Причому, закон наголошує, що порядок ухвалення нової редакції Конституції встановлюється лише цим законом, що суперечить рішенню Конституційного суду України від 16.04.2008 р., за яким «український народ має право приймати Конституцію на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою в порядку, встановленому Конституцією та законами України».

Четверта: закон встановлює неконституційний порядок набрання чинності законами України — від дня оголошення ЦВК результатів всеукраїнського референдуму, що є ігноруванням конституційних приписів статей 57 та 94 Конституції щодо заборони введення в дію неопублікованих чи недоведених до відома населення законів.

П'ята: закон суперечить європейським стандартам організації та проведення референдумів — зокрема не відповідає положенням резолюції ПАРЄ № 1121 (1997) «Про інструменти участі громадян у представницькій демократії», Керівним принципам для конституційних референдумів на національному рівні, ухваленим Венеціанською Комісією 6-7 листопада 2001 р. (Венеція), Кодексу належної практики щодо референдумів, ухваленому Радою з демократичних виборів та Венеціанською комісією 16-17 березня 2007 року (Венеція)«.

Шоста: закон закріплює недемократичну систему проведення всеукраїнського референдуму, тому що органи державної влади та місцевого самоврядування зможуть безпосередньо впливати на результат референдуму практично на всіх етапах його проведення. Так, наприклад, встановлюється недемократичний порядок формування персонального складу окружних та дільничних комісій референдуму, який, відповідно до закону, формується за поданням керівників відповідних органів місцевого самоврядування і затверджується вищестоячими комісіями.

При цьому закон не передбачає у процесі формування комісій референдуму участі політичних партій та навіть можливості мати для них власних офіційних спостерігачів.

Ця норма не відповідає положенням статті 36 Конституції, за якою політичні партії сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян.

Також встановлений законом порядок здійснення агітації референдуму не гарантує право доступу до ЗМІ на рівних умовах всім зацікавленим групам, порушує конституційне право фізичних осіб на свободу думки і слова (стаття 34). Центрвиборчком наділяється повноваженнями здійснювати агітацію за питання референдуму за рахунок коштів державного бюджету, виділених на організацію і проведення всеукраїнського референдуму.

Крім того, закон не містить норми про мінімально необхідну кількість учасників референдуму для визнання його правової значимості. Тобто, як завгодно малої кількості осіб, що проголосують, достатньо для результативності референдуму, в тому числі конституційного.

Сьома: голосування за закон відбулося з порушеннями Конституції та регламенту Верховної Ради — депутатам не було роздано тексту, підготовленого до другого читання з пропозиціями суб'єктів права законодавчої ініціативи.

Тоді як за рішенням від 10 липня 2010 р., його було направлено на повторне друге читання, оскільки частина його норм не відповідає Конституції.

«Таким чином, закон „Про всеукраїнський референдум“ суперечить Конституції України та європейським стандартам, проголосований з порушеннями регламенту Верховної Ради й у разі набрання ним чинності завдасть непоправної шкоди конституціоналізму та правовій системі України», — резюмували спеціалісти і закликали президента України як гаранта Конституції застосувати до цього закону право вето і повернути до парламенту з пропозицією суттєво доопрацювати закон в аспекті приведення його у відповідність із Конституцією та міжнародними стандартами.

Джерело: РБК-Україна


Помітили помилку? Виділіть текст, що її містить, та натисніть Ctrl+Enter
Версія для друку





Загрузка...
Загрузка...




Загрузка...

Погода Sinoptik