Новости
Ракурс
Кабмин отпустил цены на нефтепродукты - сколько будет стоить горючее

Кабмин отпустил цены на нефтепродукты — сколько будет стоить топливо

19 мая 2022, 16:37

Паливна криза в Україні — у розпалі. Кабінет міністрів 18 травня відмовився від державного регулювання цін на пальне.



.

Водночас урядовці заявили про очікуваний граничний рівень цін: на дизпаливо — не більше 58 грн, на бензин — не більше 52 грн.

Як розповідає «Монополіст», трейдери ще два дні тому почали продавати нафтопродукти мережам АЗС без держрегулювання. Ціни в дрібному опті на 50% перевищували останні роздрібні регульовані ціни.

Тож кінцеві ціни на АЗС будуть вищі за очікуваний урядом рівень. За словами власника однієї мережі АЗС, в найближчі 7−10 днів літр дизельного пального буде коштувати 58−60 грн, бензину А-95 — 60−62 грн, автогазу — 45 грн.

Україна багато років залежить від імпортних нафтопродуктів, але до війни їхня поставка здійснювалася з кількох напрямків і ключовими з них були білорусь та росія.

До 24 лютого Україна забезпечувала себе дизельним пальним на 14%, всі інші 86% обсягів імпортувалися. Білорусь імпортувала 40% ДП, росія — 30%, морем завозилося 17%, а з Литви — 10%.

З бензином ситуація була кращою, адже 40% вироблялося на Кременчуцькому НПЗ, ще 4% - Шебелинським газопереробним заводом. Частка білорусі в імпорті бензинів була на рівні 78%, на Литву припадало 21% імпорту бензинів. Все інше ввозилося морем.

Частка імпортного скрапленого вуглеводневого газу (LPG) становила 80%, відповідно власними потужностями Україна виробляла лише 20%. На росію припало 40% імпорту, на Казахстан — 30%, білорусь — 20%, все інше — ЄС.

Після повномасштабного вторгнення росії в Україну, всі напрямки імпорту нафтопродуктів, окрім європейських, були заблоковані. Через бойові дії зупинив роботу Шебелинський ГПЗ. Російськими військами були знищені Кременчуцький НПЗ та 20 найбільших нафтобаз в Україні.

Єдиним напрямом постачання нафтопродуктів в Україну став європейський, який до війни давав 10% нафтопродуктів. Тому цей маршрут не був готовий відразу на 100% забезпечити Україну нафтопродуктами.

В результаті, з однієї сторони, виник дефіцит нафтопродуктів і значно зросла собівартість їх доставки з ЄС, а з другої — роздрібні ціни на АЗС обмежувалися державним регулюванням.

Це призвело до того, що оптові ціни на нафтопродукти, які не регулювалися Кабінетом міністрів, перевищили роздрібні, які регулювалися. В результаті оптові постачальники почали продавати пальне не АЗС, а збувати його іншим покупцям і заробляти на літрі 27 грн замість 7 грн за регульованою маржею.

Цю ситуацію демонструє графік, опублікований редактором «Нафторинку» Олександром Сіренком.

Експерти «Монополіста» прогнозують, що надалі пального буде більше, хоча перманентний дефіцит триватиме два місяці. Бензин та дизпаливо будуть дорогими, водночас трейдери продовжать залишати собі необґрунтовану маржу.

Раніше «Ракурс» розповідав, що кількість бензовозів, які щодня перетинають кордон, зросла майже на третину, якщо порівняти з початком травня.

Источник: Ракурс


Заметили ошибку?
Выделите и нажмите Ctrl / Cmd + Enter







Загрузка...