Новини
Ракурс

Учений довів, що пропаганда в ЗМІ є причиною масового насильства під час конфліктів

3 жов 2014, 13:14

Наукове дослідження впливу інформаційного простору на геноцид у Руанді показало прямий зв’язок між масовими вбивствами і закликами до них у ЗМІ.

У статті Девіда Янагізава-Дротта, опублікованій у Quaterly Journal of Economics, наведено результати дослідження ролі ЗМІ під час громадських конфліктів і масового насильства щодо цивільних осіб за підтримки ЗМІ. Про це повідомив науковий журналіст і редактор сайту GEO.ru Борислав Козловський у блозі на Snob.ru.

Автор наукового дослідження використовував дані про кількість засуджених за участь у геноциді народності тутсі в кожному селі Руанди. Крім того, за допомогою супутникової карти рельєфу країни вчений розрахував рівень сигналу єдиної популярної радіостанції (RTLM — «Радіо Тисячі Горбів») у кожній населеній точці. У Руанді, де більшість населення не вміло читати, радіо було єдиним джерелом інформації поза конкуренцією.

Як зазначено в резюме статті, результати дослідження показали, що радіомовлення суттєво впливало на участь у вбивствах ополченців і пересічних громадян. «За оцінками, 51 тис. винних, або приблизно 10% від загального насильства, можна віднести до (впливу) станції. Радіопередачі збільшували насильство міліції („народного ополчення“) не тільки безпосередньо, впливаючи на поведінку в селах, де був радіоприйом, але й побічно — за рахунок збільшення участі в насильстві в сусідніх селах», — ідеться в анотації до статті.

За оцінками автора статті, фактично зовнішні ефекти викликали навіть більше насильства з боку міліції, ніж унаслідок прямого впливу радіо. «Таким чином, у дослідженні міститься доказ того, що ЗМІ можуть впливати на участь у насильстві безпосередньо в результаті свого впливу, а також побічно за рахунок соціальних взаємодій», — сказано в резюме статті.

За даними дослідження, рівень «насильства міліції» різко виростав у тій місцевості, де частка радіослухачів у селі перевалювала за порогову цифру в 60–80%. «Остання горстка тих, хто сумнівається, — серйозна перешкода на шляху в пропаганди, і цю меншість не можна недооцінювати», — вказує Козловський, що цитує дослідження.

Як повідомляв «Ракурс», російським ЗМІ не довіряють понад 70% українців.

Читайте також статтю «Ракурсу» «Крим: уроки програної інформаційної війни».

Джерело: Сноб


Помітили помилку?
Виділіть і натисніть Ctrl / Cmd + Enter