Ракурсhttps://racurs.ua/
Скільки нам коштує прокуратура
https://racurs.ua/ua/639-prokuratura-audit.htmlРакурсПеріод перевірки фактично охопив 2013 рік і першу половину 2014-го, але цей «мікс» періоду діяльності старої і нової влади зовсім не спотворює загальної картини. Не в останню чергу тому, що «передовий» досвід попередників наступники багато в чому вже підхопили і розвинули.
.
Про результати перевірки поставлено до відома президента і парламент. От про що ідеться, зокрема, в цих матеріалах.
Почнемо з того, на що прокурори переважно не живуть, тобто із зарплат. Відповідно до Закону України «Про прокуратуру» (ст. 49), зарплата прокурора і слідчого прокуратури складається з посадових окладів, надбавок за класні чини, вислугу років. Цей перелік є вичерпним. Але Кабмін своїми постановами (№268 від 9 березня 2006 року і №505 від 31 травня 2012 року) надав право керівництву прокуратури встановлювати надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи в розмірі до 100% посадового окладу з урахуванням надбавки за класний чин (ранг державного службовця) та вислугу років. Без перебільшення — неймовірний простір для творчості! Втім, фантазії все-таки виявилося малувато, і в підсумку такі надбавки і доплати встановлювалися майже всім працівникам органів прокуратури на максимальному рівні, без урахування показників оцінки колективних та індивідуальних результатів праці, внаслідок чого надбавку було перетворено на обов’язкову виплату.
У 2013 році середній розмір цієї надбавки по центральному апарату Генеральної прокуратури становив 85%, у поточному — 86%. Гарну традицію, нехай навіть поганих попередників, чом би й не зберегти?
У загальній структурі заробітної плати працівників органів прокуратури основну її частину (70–80%) складали додаткові види заробітної плати (надбавки за високі досягнення тощо) і преміювання.
Розміри цієї надбавки щодо працівників, які мали незадовільні результати в роботі або допускали дисциплінарні порушення, не переглядалися і не скасовувалися. Як, наприклад, в прокуратурі Дніпропетровської області за наявності дисциплінарних стягнень у 49 працівників.
Положення про преміювання працівників органів прокуратури, затверджене наказом ГПУ, визначає критерії (сумлінне виконання службових обов’язків, завдань і доручень керівників прокуратури, зокрема), але не визначає розмірів преміювання. Тож для рядових працівників надбавки становили до 50%, для керівництва — від 170%.
У 2014 році ситуація така сама: основні види зарплати становлять близько 29%, а додаткові види і преміювання «за виконання доручень» — 71% від загального розміру заробітної плати.
Така система оплати праці призвела до того, що зарплата середньої ланки прокурорських працівників перестала істотно залежати від займаної посади, вислуги років і встановленого класного чину.
Розмір середньої зарплати начальника головного управління центрального апарату становить 28 535 грн. Зарплата прокурора Волинської області і його заступника — 20 358 і 17 780 грн відповідно.
Загалом видатки на утримання прокуратури в останні роки демонструють стійку тенденцію до зростання. За період з 2011 по 2013 рік бюджетні асигнування на забезпечення діяльності органів прокуратури зросли майже у 1,5 рази, або на 1 млрд 106 млн 629,6 тис. грн — до 3 млрд 406 млн 527,8 тис. грн. І тільки у 2014 році обсяги бюджетних призначень для органів прокуратури дещо зменшилися — з 3 млрд 200 млн 529,2 тис. грн до 3 млрд 063 млн 371,2 тис. грн, що було обумовлено затвердженими 27 березня змінами до держбюджету.
Заявлена Генеральною прокуратурою потреба в асигнуваннях державного бюджету зросла за рік на 20,7%, або на 1 млрд 403 млн 975,1 тис. грн — до 8 млрд 173 млн 904,5 тис. грн у 2014 році. Збільшення потреб переважно було мотивовано необхідністю будівництва нових споруд для прокуратур різних рівнів.
Одним із чинників, що обумовили стрімке зростання бюджетних потреб, стало також фактичне збільшення чисельності працівників органів прокуратури, що затверджувалась генпрокурором в межах фонду заробітної плати.
При затвердженій штатній чисельності органів прокуратури на 2012 рік у кількості 20 952,5 од. бюджетний запит на 2013 рік планувався виходячи з штатної чисельності 24 793,5 од., що на 18% більше, ніж за попередній рік. На 2014 рік потреби визначались виходячи із штатної чисельності 23 987 од. (на 806,5 од. менше, ніж планувалося на 2013 рік, але на 1146 од. більше, ніж затверджено на 2013 рік — 22 841 од.).
Збільшення штатної чисельності Генпрокуратури відбулося, зокрема, за рахунок 180 осіб обслуговуючого персоналу (слюсарів, сантехніків, електриків, кухарів, кондитерів, буфетників, мийників посуду тощо). Витрати на їх утримання з грудня 2013 року по червень 2014-го включно становили 5 млн 292 тис. грн.
Система фінансування прокуратури в 2013 році була спрямована на збільшення витрат з поточного утримання штату та на капітальне будівництво численної кількості нових об'єктів, реконструкцію фондів та оновлення обладнання. Лише в березні 2014 року чисельність органів прокуратури була законодавчо врегульована. І штатна чисельність встановлена в кількості 20 367 осіб, і фактична чисельність приведена у відповідність до цього показника.
От у скільки обходиться платникам податків структура, чия робота на користь суспільства піддається обґрунтованим сумнівам. І це ж — лише офіційні цифри.
Підготувала Наталя ІВАНОВА