Ракурсhttps://racurs.ua/
Украинцы: толерантность к ... нетерпимости
https://racurs.ua/65-ukraincy-tolerantnost-k-neterpimosti.htmlРакурсПроблема дискримінації виявилася для українців однією з найменш важливих. Такий висновок випливає із результатів соціологічних опитувань. 32,3 % українців готові були вийти на вулиці для участі в законних акціях протесту у разі невиплати зарплат, 38,1 % — у разі значного підвищення цін на найнеобхідніше, 20,4 % — проти свавілля місцевої влади і лише 5 % — проти дискримінації за расовою чи етнічною ознакою (За даними Центру Разумкова, грудень 2011 року).
.
Соціологи вимірюють толерантність українців до інших національностей, з’ясовуючи, наскільки вони готові визнати їхніх представників у різних соціальних ролях. Так, цікавим індикатором є кількість українців, готових визнати представників інших національностей як жителів України (у відсотках).
Респонденти вибирали цей варіант відповіді з такого списку: члени родини, близькі друзі, сусіди, колеги, жителі України, туристи й не «дозволив би їм приїхати до України». Це вимірювання за так званою шкалою соціальної дистанції Богардуса.
Таким чином, найбільш бажаними в Україні виявилися громадяни Молдови. Євреїв, росіян і білорусів українці також рішуче готові визнати як співгромадян чи резидентів своєї країни. В українську картину світу, однак, здебільшого не вписуються африканці, араби, чеченці та китайці. З цих даних судити про ступінь толерантності чи нетолерантності українців ще важко. Уникнути хибних висновків допомагають наведені нижче результати того ж соціологічного опитування: 51,1 % українців не пустили б, якби могли, до своєї країни чеченців, 44,8 % чинили б так само щодо ромів, 34,1 % — щодо афганців (табл.).
Кількість українців, які НЕ пустили би в Україну представників окремих національностей, (%)*
Національність | 2002 р. | 2010 р. |
Азербайджанці | 32,9 | 22,7 |
Американці | 17,2 | 10,4 |
Араби | 41,3 | 27,4 |
Афганці | 47,6 | 34,1 |
Білоруси | 6,4 | 3,1 |
Угорці | 13,2 | 7,6 |
Грузини | 22,1 | 18,6 |
Євреї | 16,5 | 12,7 |
Китайці | 25,3 | 19,4 |
Молдовани | 16,3 | 11,3 |
Африканці | 29,2 | 19,3 |
Німці | 13,6 | 7,8 |
Поляки | 10,0 | 5,9 |
Росіяни | 3,9 | 2,9 |
Словаки | 11,3 | 6,6 |
Цигани | 42,9 | 44,8 |
Чеченці | 56,3 | 51,1 |
*Джерело: Інститут соціології НАН України, Євген Головаха, Наталя Паніна, Олена Парахонська (2011). Українське суспільство
Українському суспільству властива певна толерантність, що є продовженням радянського інтернаціоналізму. Така толерантність має форму ізоляціонізму: «інші нам байдужі, якщо вони нас не чіпають». Люди мислять так: краще не цікавитися іншими, щоб не було проблем. Можна також помітити, що, на відміну від західноєвропейців, вихідці з пострадянського простору найчастіше не цікавляться іншою культурою в найширшому розумінні цього слова.
Уявімо відпочинок на єгипетському курорті Шарм-ель-Шейх. У той час як туристи з Німеччини та Великобританії залюбки розмовляють із співробітниками готелю про ситуацію в їхній країні, про те, де ті вчилися, як їм працюється, яку політичну партію вони підтримують, пострадянські люди, частіше за все, ні про що, крім масажу, напоїв та, у кращому разі, розміру зарплат говорити з єгиптянами не бажають. Цікавість до інших культур, іншої людини, яка не така, як ти сам/сама, закладена в європейських комунікативних традиціях. Це активна толерантність. Пострадянській людині ж властива, відповідно, толерантність пасивна, яку можна вважати синонімом байдужості.
У 2011 році Київський міжнародний інститут соціології (КМІС) з допомогою шкали соціальної дистанції Богардуса встановив погіршення ставлення до євреїв за роки незалежності в Україні. З
Цікаво, що антисемітизм поширеніший серед молодих людей, а от ксенофобія більш властива людям старшого віку, тобто тим, хто народився й соціалізувався в СРСР.
Ставлення до представників сексуальних меншин є не менш показовим, коли ми говоримо про «пострадянськість» у менталітеті. Про це свідчать і відповіді на таке запитання в соціологічному опитуванні: «На вашу думку, жителі України, які мають гомосексуальну орієнтацію, повинні мати такі самі права, що й інші громадяни нашої країни?». За останні десять років частка тих, хто не вважає представників ЛГБТ-спільноти рівноправними із собою, зросла: 49 % респондентів відповіли на вищенаведене запитання «ні».
Нетерпимість до представників сексуальних меншин чи окремих національних меншин у незалежній Україні можна поясни тим, що вони не вписуються у радянську картину світу. А якщо після 20 років незалежності картина світу українців в основі своїй залишається радянською, то у неї, відповідно, не вписуються ті, кого вважали паріями за часів СРСР.
Київський міжнародний інститут соціології в 2011 році з’ясовував, чи проголосували б українці за кандидата в президенти, якби він був євреєм чи чорношкірим. Запитання до респондентів було сформульоване так: «Якби партія, якій ви довіряєте, висунула кандидатом у президенти безумовно добре кваліфікованого кандидата єврея/чорношкірого політика, чи проголосували б ви за нього?»
Відсоток тих, хто відповів «так», порівняно з аналогічними даними соцопитувань, проведених у США*
Категорія | Україна-2011 | США-2003 |
Єврей | 36 | 89 |
Чорношкірий політик | 18 | 92 |
*Джерело: Київський міжнародний інститут соціології, 2011 р.
Цікаво, що за кваліфікованого кандидата-жінку проголосувало б 70 % українців, у США — 87 %.
Соціологічні дослідження групи молодих українців продемонстрували: у
За матеріалами дослідження «Пострадянськість в українському суспільстві» — проект Інституту світової політики, виконаний за підтримки Чорноморського фонду регіональної співпраці