Новини
Ракурс
Фото: Pixabay

Отруйні матеріали, вибухонебезпечні мотори та ламкі каркаси: на які небезпеки наражали інженери автомобілістів (ФОТО)

13 лис 2018, 14:17

Автоспорт завжди таїв у собі небезпеку — і не тільки через великі швидкості. За історію свого існування автогонки запам’яталися, зокрема, і технічними рішеннями, небезпечними для гонщиків на будь-якій швидкості. Про це повідомляє видання Motor.


.

Токсичні та вогненебезпечні матеріали

Спроби застосовувати в автомобілях рішення, які добре зарекомендували себе у високотехнологічних сферах, таких як освоєння космосу, не завжди є вдалою ідеєю. З часом нерідко відкриваються небезпечні властивості застосовуваних матеріалів, або ж інженери одразу не враховують, що ракето- і автомобілебудування — це все-таки не зовсім сумісні сфери.

Так, у шістдесяті роки в моду почали входити гальмівні диски із запозиченого з аерокосмічної галузі берилію. Легкий, міцний, зносостійкий метал, який пізніше почали використовувати при виготовленні «Спейс шатлів», мав тільки один недолік — це найбільш токсичний матеріал промислового застосування, його пил або пари руйнують легені.

Porsche 909 Bergspyder 1968 року з гальмівними дисками з берилію, фото: Motor

У вісімдесяті роки популярності у сфері автогонок, зокрема у «Формулі-1», отримало застосування розчинника толуолу як палива. Тоулол значно підвищує потужність двигуна. Але в той же час він пожежонебезпечний і отруйний — викликає ураження нервової системи. Через небезпеку експериментів, його точний вплив на людей мало вивчено.

Вважається, що саме отруєння парами туололу стало причиною смерті Хенрі Тойвонена на ралі Корсики в 1986 році.

Зараз застосування туололу як палива заборонене в більшості гоночних дисциплін.

Мотори «Формули-1» в 80-х роках використовували толуол як паливо, фото: Motor

Щоб захистити гонщиків від високих температур, що виникають під час гонок або можливих пожеж, були створені костюми з азбестової тканини.

Такі костюми всім хороші, за винятком однієї деталі — як виявилося згодом, азбестовий пил отруйний, він викликає хронічне ураження легенів.

Зокрема, виникнення раку легенів у американського актора й автогонщика Стіва Маккуїна міг спровокувати саме його азбестовий комбінезон.

Гоночний комбінезон американської фірми Bell з азбестової тканини, фото: Motor

З іншого боку, інженери не гребували застосовувати в конструкціях й матеріали, про велику вогненебезпечнісь яких було добре відомо, зокрема магній. Цей легкий і міцний метал також прийшов з авіації й широко застосовувався, зокрема, при виготовленні просторових рам або зовнішніх панелей кузова гоночних автомобілів. Але в магнію є серйозний недолік — він легко займається, горить дуже високотемпературним полум’ям і його майже неможливо загасити.

На щастя, тепер гоночні автомобілі з нього не роблять, з’явилися інші, більш легкі та менш вогненебезпечні матеріали.

Втім, в останні роки металургам вдалося розробити нові сплави магнію з меншою горючістю.

Останки спорткару Mercedes 300 SLR, в зовнішніх панелях кузова якого застосовувався магній, фото: Motor

Ненадійні конструкторські рішення

Інколи фатальні недоліки виявляють і в, здавалося б, спочатку правильних конструкторських рішеннях.

Так, у 1968 році команда «Формули-1» Lotus почала встановлювати на своїх болідах антикрила на високих пілонах, закріплених прямо на маточинах коліс. У такому випадку притискна сила діє безпосередньо на колеса, це дозволяє не робити підвіску автомобіля занадто жорсткою, що поліпшує керованість. Але незабаром виявився і недолік -кріплення антикрила розбивалися від вібрацій.

Сталося кілька серйозних аварій, а після того, як на Гран-прі Іспанії 1968 року мало не загинув автогонщик Йохен Ріндт, нововведення заборонили.

Lotus 49 1968 року, в якому застосовувалося подібне кріплення антикрил, фото: Motor

Свого часу популярним технічним рішенням було винесення гальм із коліс, щоб зменшити безпружинні маси. Задні барабанні механізми виносилися до головної передачі, і навіть передні прибирали всередину кузова — до передніх коліс йшли коротенькі карданні вали. У сімдесятих роках компанія «Лотус» пішла ще далі й розмістила на своєму боліді Lotus 72 у такий спосіб навіть передні гальма. Фатальним недоліком такого рішення стало те, що у випадку поломки напіввісі автомобіль залишався без гальм.

Вважається, що саме ця несправність стала причиною смерті автогонщика «Лотуса» вже згаданого Йохена Ріндта в 1970 році.

Lotus 72 другої половини 70-х років, фото: Motor

У перегонах на прискорення в 50-х роках велику популярність набула конструкція «slingshot» («рогатка»). Її винахідник, гонщик Мікі Томпсоном, запропонував змістити назад двигун у корпусі, щоб максимально завантажити провідні колеса. При цьому водій теж зміщувався назад і розміщувався в задній частині корпусу. Попри ефективність, таке рішення було досить небезпечним — у разі вибуху мотора або зчеплення водій майже неминуче отримував важкі травми. До того ж через дим йому доводилося надягати протигаз.

Мікі Томпсон зі своїм винаходом (1954 рік), фото: Motor

У 1970 році інший автогонщик — Дон Гарліц втратив частину ноги в подібній аварії. Перебуваючи на лікарняному ліжку, він винайшов радикально нову конструкцію — водій розміщувався попереду двигуна і в разі вибуху зчеплення вже не міг отримати травм.

Незабаром передньомоторні «рогатки» зникли зі спорту.

Запропонована Доном Гарліцем конструкція не наражає здоров'я водія на небезпеку в разі вибуху зчеплення, фото: Motor

З 50-х років у болідах «Формул» і спорткарах через зміни компонування почали розміщувати паливні баки в центральній частині машини. У зв’язку з цим особливо незатишно повинні були відчувати себе пілоти «Формули-1», які через невеликі розміри своїх болідів по суті їздили всередині ванни з бензином.

Така конструкція була дуже вибохунебезпечною, особливо з огляду на, що гумові баки прийшли в автоспорт з авіаційної промисловості тільки в 1970 році.

Сьогодні в «Формулі» паливний бак зазвичай розміщують у порожнині монокока між спиною гонщика та двигуном — це місце вважається найбільш захищеним.

Клей Регаццоні в боліді BRM (1973 рік) з обох боків оточений баками з пальним. Додатковий бензобак встановлений попереду, за дошкою для приладів, фото: Motor

Ненадійні каркаси безпеки

Намагаючись відповідати вимогам до гоночних автомобілів для ралі й «кільця», які вимагали, щоб каркаси безпеки, що встановлюються для захисту гонщиків, були знімними — це фактично гарантувало, що в гонках беруть участь дійсно серійні авто, команди почали кріпити їх болтами, а пізніше для економії ваги ще й робити з алюмінію. Відповідно, така конструкція зі своєю прямою функцією справлялася погано і часто ламалася при ударі. Тому наприкінці 80-х років минулого століття їх заборонили.

Зараз такі каркаси роблять із міцної суцільнотягненої сталевої труби, яку вварюють всередину кузова. На автомобілях з алюмінієвим кузовом їх, як і раніше, кріплять болтами, але вже більш надійним способом.

Фото: Motor

Нагадаємо, торік перші у світі перегони безпілотних автомобілів закінчилися аварією через помилку штучного інтелекту одного з транспортних засобів.


Помітили помилку?
Виділіть і натисніть Ctrl / Cmd + Enter






Загрузка...