Новости
Ракурс

Влада пропонує складати студентам медвишів іспити без підготовки

Влада не зупинилася на «медреформі» системи охорони здоров’я і вирішила застосувати свої методи до «реформування» медичної освіти. На власний розсуд, без обговорень з експертами. Та як це допоможе покращити рівень знань студентів?

Loading...

Нещодавно уряд прийняв Постанову, згідно з якою впроваджуватиме «реформу» медичної освіти. На жаль, в ній не прописана стратегічна мета — лише точкові зміни. Вони, звісно, можуть голосно і яскраво пролунати під гаслами євроінтеграції, наближення медичної освіти до світового рівня. Можуть навіть вибороти прихильність людей, які не розуміються на цьому, а лише щиро мріють про високий рівень освіти в Україні. Такими «популістськими реформами» їм знову затуманюють свідомість.

Єдиний державний комплексний іспит

Владислав МорозПроцес так званого «реформування» відбувається як ніколи швидко. Вже у 2019 році студенти-медики третього курсу здаватимуть Єдиний державний кваліфікаційний іспит (відповідну постанову №334 Кабмін прийняв в кінці березня минулого року). Влада анонсує: за його допомогою проведуть об’єктивну перевірку професійних знань. Перевірятимуть теоретичні та практичні знання. Крім того, він має інтегрувати українську медицину в світову, оскільки складові Єдиного державного комплексного іспиту (далі — ЄДКІ) перевіряють універсальні знання, якими має володіти лікар у будь-якій країні світу.

У 2019 році ЄДКІ для третьокурсників складатиметься з трьох компонентів — вже відомого для студентів КРОК 1 (комплексний тестовий іспит): іспиту з іноземної мови професійного спрямування та міжнародного іспиту з медицини «International Foundations of Medicine» (надалі IFOM).

Студенти б’ють на сполох: у них склалося враження, що уряд вирішив поєднати непоєднуване. І справді, оцінюючи складові запропонованого ЄДКІ, можна зрозуміти, наскільки буде «об’єктивною» оцінка знань студентів.

Тестування КРОК 1

Тестування КРОК, за словами студентів, апріорі вже не може бути об’єктивним показником теоретичної підготовки. Роками у КРОКу більшість тестових завдань змінювалися лише частково, велика частина їх сформульована некоректно — студент має дати завідомо неправильну або некоректну відповідь тільки через те, що вона визначена як правильна. Це часто змушує студентів, готуючись до КРОКу, не вивчати правильно матеріал, а механічно запам’ятовувати, яку відповідь треба відзначити як правильну. Відповідальність же за некоректність завдань ніхто не несе.

Іспит з англійської

Сучасний рівень викладання англійської мови в медичних вишах не дозволить скласти іспит багатьом студентам: підготовка з цього предмету проходить за старою програмою. Додамо до цього ще те, що вона однакова для всіх студентів — не зважаючи на їхній рівень знання англійської мови при вступі.

Міжнародний іспит з основ медицини

Більшість нарікань стосуються ще однієї складової ЄДКІ — міжнародного іспиту з основ медицини — IFOM (International Foundations of Medicine). Його вже цього року проводитиме і перевірятиме іноземна агенція. У МОЗі вважають, це допоможе уникнути корупційних ризиків, проте ніхто не зважає на відсутність повноцінних умов підготовки до нього.

Складається враження, що Міністерство охорони здоров’я пропонує змінити правила контролю знань всередині процесу навчання. Студентам, які протягом декількох років навчалися за українськими програмами, намагаються нав’язати здачу міжнародного іспиту, до якого вони апріорі не можуть добре підготуватися. При цьому чиновники мовчать про те, що, як завжди, просто змінюють систему контролю знань і вмінь студентів, але не освіту.

Влада мала підготувати умови до «реформи»

Ідею інтеграції студентів-медиків та лікарів до світової медичної спільноти шляхом підвищення їхнього рівня знань можна тільки вітати, це справді необхідно для розвитку високого рівня медичної допомоги в Україні. Та запропоновані МОЗом методи її реалізації виглядають як непослідовний крок в структурі реформи вищої медичної освіти. До таких змін не готові ні студенти, ні виші.

Університети завжди намагаються створювати максимально достатні умови для навчання студентів відповідно до вимог МОЗ та МОН. Проте вони щоразу вимушені в найкоротші терміни змінювати всі підходи, аби тільки задовольнити вимоги МОЗу, які постійно змінюються задля створення вигляду реформування галузі. Якщо уряд хоче підготувати кращих спеціалістів, то варто почати з побудови нормальних умов освіти, а не встановлення нових систем контролю.

Для підготовки студентів до міжнародного іспиту з основ медицини (IFOM) потрібно вивчити досвід вишів тих країн, де його використовують, адаптувати програми навчання відповідного стандарту, навчити викладачів новим методикам і підходам до викладання адаптованої програми, забезпечити матеріально-технічну, навчальну базу кафедр, котрі готують студентів. Обов’язково оцінити ефективність запровадження нової системи підготовки, а вже тоді контролювати рівень отриманих знань введенням іспиту IFOM.

Таких же системних змін потребує і зміна програми з англійської мови. Якщо оцінювати знання професійної англійської мови, то і викладання має бути системним та всеохоплюючим, з урахуванням вихідного рівня знань у різних студентів.

«Реформу» освіти студенти будуть змушені оплатити з власної кишені

Прийнятою Постановою уряд надав можливість тільки одноразового перескладання ЄДКІ. Мовляв, воно підвищить відповідальність у підготовці до нього. Проте оплату за нього переклав на студента, незалежно від того, навчається він за державні кошти чи за контрактом.

За створених чиновниками умов, значна частка студентів не складе іспит з першого разу. Стягування ж за перескладання коштів порушує ст. 44 Закону України «Про вищу освіту», а саме — право студентів, що навчаються за кошти держбюджету, на безкоштовне здобуття вищої освіти та умови договорів студентів-контрактників. Тобто фактично неефективно запроваджену «реформу» освіти студенти будуть змушені оплатити з власної кишені.

Вихід — пробний іспит

ЄДКІ просто необхідно зробити для студентів-третьокурсників пробним. Так можна буде встановити — чи є можливість підготуватися до нього за неіснуючої програми. Окрім того, удосконалити підготовку бази завдань іспитів КРОК та залишити їм попередній вагомий статус.

А визначати, коли вводити ЄДКІ як обов’язковий, потрібно тільки після зміни та доопрацювання навчальних програм у медичних вишах. І, авжеж, переглянути пункт Постанови щодо перескладання іспиту за рахунок коштів студента.

МОЗ мало б не лише показувати роботу за рахунок точкових змін у системі контролю якості підготовки медичних кадрів, а спочатку системно підійти до створення умов здобуття освіти. Потім — змінювати систему контролю її рівня.

У нас достатньо вищих медичних закладів з високопрофесійним кадровим складом та розумних, інтелектуальних, цілеспрямованих студентів, з яких ми маємо підготувати висококваліфікованих лікарів. Залишилось тільки створити стратегію системного реформування вищої медичної освіти, що має стати невід’ємною частиною загальної стратегії реформування охорони здоров’я України.

Владислав Мороз, к.мед.н., Голова Товариства молодих вчених і спеціалістів

Заметили ошибку?
Выделите и нажмите Ctrl / Cmd + Enter