Ракурсhttps://racurs.ua/
Зеленський повернув у Раду закон про продаж активів підсанкційних осіб
Зеленський повернув у Раду закон про продаж активів підсанкційних осіб
https://racurs.ua/ua/n170373-zelenskyy-povernuv-u-radu-zakon-pro-prodaj-aktyviv-pidsankciynyh-osib.htmlРакурсПрезидент України Володимир Зеленський 5 травня повернув до Верховної Ради зі своїми пропозиціями Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення ефективності санкцій, пов’язаних з активами окремих осіб», який Верховна Рада ухвалила 21 квітня 2022 року.
.
Цей документ встановлює новий вид санкції у виді стягнення в дохід держави активів, що належать фізичній чи юридичній особі, а також активів, якими вона може прямо чи опосередковано розпоряджатися.
В Офісі президента пояснили причини, які не дозволили Зеленському підписати документ.
Закон не встановлює чітких критеріїв, за якими особа може бути віднесена до числа тих, на кого поширюється дія такої санкції. Це не відповідає вимогам Конституції України.
Також, на думку правників глави держави, закон наділяє новими повноваженнями Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) стосовно виявлення та розшуку активів, що підлягають блокуванню, фізичних та юридичних осіб, вказаних у рішеннях Ради національної безпеки i оборони України. Ці повноваження НАЗК виходять за межі його компетенції, визначеної Законом України «Про запобігання корупції».
Крім того, документ пропонує доповнити закон «Про санкції» положеннями про здійснення Вищим антикорупційним судом (ВАКС) адміністративного судочинства у справах про застосування санкції у вигляді стягнення активів у дохід держави. Водночас не передбачено внесення відповідних змін до Закону «Про Вищий антикорупційний суд», яким визначаються засади організації та діяльності ВАКС.
Відтак, президент повернув цей закон зі своїми пропозиціями до парламенту для повторного розгляду в сесійній залі.
Суть закону
Законом передбачалася можливість застосування санкцій до будь-яких інших суб'єктів, які своїми діями створили суттєву загрозу національній безпеці, суверенітету чи територіальній цілісності України (в тому числі шляхом збройної агресії чи терористичної діяльності) або значною мірою сприяли (в тому числі шляхом фінансування) вчиненню таких дій іншими суб'єктами, зокрема до резидентів у розумінні Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об'єктів права власності російської федерації та її резидентів».
Крім того, додавався такий вид санкцій, як стягнення в дохід держави активів. Це стосується активів, що належать фізичній або юридичній особі, до якої застосована санкція. Включно з активами, щодо яких така особа може прямо чи опосередковано (через інших фізичних або юридичних осіб) вчиняти дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядження ними.
Ініціювати застосування цієї санкції зможе НАЗК. Рішення про застосування ухвалюватиме суд.
Встановлено, що стягнення в дохід держави активів є винятковим заходом, обумовленим гостротою становища та необхідністю досягнення цілей, визначених ч. 1 ст. 1 цього закону в умовах правового режиму воєнного стану.
Ця санкція може бути застосована лише щодо осіб, на яких накладено санкцію у вигляді блокування активів за рішеннями Ради національної безпеки та оборони України.
Також уточнено функції та обов’язки державних органів під час застосування таких видів санкцій, як:
блокування активів;
звернення активів у дохід держави.
Зокрема, визначено функції НАЗК у цій сфері. Крім того, визначено гарантії захисту та гарантії безпеки осіб, які повідомили про активи.