Створення військових адміністрацій в Україні під час війни згубне і небезпечне — юристи Ради
https://racurs.ua/ua/n48184-stvorennya-viyskovyh-administraciy-v-ukrayini-pid-chas-viyny-zgubne-i-nebezpechne-urysty-rady.htmlРакурсПро це заявило Головне науково-експертне управління Верховної Ради у висновку на законопроект № 2541, повідомляється на сайті парламенту.
«Очевидно, що у разі впровадження воєнного стану зусилля органів держави у найкоротші терміни мають бути спрямовані на організацію оборони країни, а система державного управління повинна будуватись на ієрархічних засадах підпорядкування та чіткого розподілу повноважень», — вважають експерти Ради. Відтак, органи управління повинні реорганізувати свою роботу у найкоротший термін, а процедура такої реорганізації повинна бути мінімально бюрократичною. Однак аналіз законопроекту про воєнний стан свідчить, що створення системи військових адміністрацій працюватиме проти цієї мети.
Адміністрації з військовими, але не військові
У Головному науково-експертному управлінні заявили, що можна збільшити повноваження обласних та районних держадміністрацій, ввести до їх складу військовослужбовців та частково підпорядкувати Генштабу і без зміни назви цих органів.
Законопроект передбачає, що обласні та районні держадміністрації «набувають статусу» військових адміністрацій, тому експерти застерігають: «Зміна назви вимагатиме перереєстрації юридичної особи, вирішення кадрових питань та інших організаційних зусиль, тоді як в умовах воєнного стану зусилля мають спрямовуватись не на реорганізацію держадміністрацій, а на підвищення ефективності їх роботи та посилення обороноздатності».
«Формулювання „набувають статусу“ не має жодного юридичного навантаження і створює ситуацію правової невизначеності з багатьох питань, пов’язаних із функціонуванням новоутворених органів», — вважають юристи.
Експерти звертають увагу, що створення військових адміністрацій може бути виправдано лише в умовах фактичної бездіяльності місцевих органів самоврядування в селах, селищах і містах, де немає територіальних органів виконавчої влади. Для рівня районів та областей, де функціонують органи виконавчої влади, юристи впевнені, що достатньо змінити компетенцію, порядок формування та підпорядкування цих органів.
Заплутана система органів управління
Законопроект № 2541 про воєнний стан передбачає, що військові адміністрації створюються рішенням президента за поданням обласних держадміністрацій або військового командування. Крім того, планується створювати військові адміністрації з різною компетенцією та різного територіального рівня (у населених пунктах, районах, областях). У науково-експертному управлінні занепокоєні тим, що внаслідок цього на території країни «може скластись достатньо заплутана система органів управління». Адже, окрім військових адміністрацій, до системи держуправління належатимуть органи місцевого самоврядування (їх виконавчі органи), місцеві держадміністрації, військові адміністрації населених пунктів, районів та областей (які відповідно до проекту матимуть різні повноваження залежно від підстав їх утворення ) та ще й військово-цивільні адміністрації (створення яких передбачено Законом України «Про військово-цивільні адміністрації»).
За таких обставин незрозумілим є спосіб функціонування досить складної системи управління, частина органів якої одночасно підпорядковується Генеральному штабу та Кабміну.
Керування в ручному режимі
Парламентські юристи наголошують, що взаємодія військових адміністрацій з іншими органами влади в Україні не може здійснюватись ситуативно, у «ручному» режимі, бо «така система не може бути ефективною в умовах воєнного стану».
Разом з тим, законопроектом передбачено, що механізм взаємодії військового командування та військових адміністрацій з виконавчою владою визначає Верховний головнокомандувач Збройних сил України (ЗСУ). Проте, в науково-експертному управлінні Ради вважають за необхідне хоча б у загальних рисах визначити відповідні механізми взаємодії у законопроекті.
«З огляду на наведене вважаємо за доцільне розглянути можливість створення (або реорганізації існуючих органів) уніфікованої системи органів управління, яка починає функціонувати одночасно із введенням воєнного стану і не вимагає прийняття окремих спеціальних рішень щодо створення відповідних органів для кожної територіальної одиниці», — ідеться в експертному висновку юристів Ради на президентський законопроект «Про правовий режим воєнного стану». Науково-експертне управління ВРУ радить доопрацювати законопроект.