Ракурсhttps://racurs.ua/
Президентский законопроект о судебной власти признан неприемлемым
https://racurs.ua/47-prezidentskiy-zakonoproekt-o-sudebnoy-vlasti-priznan-nepriemlemym.htmlРакурсЙдеться про проект Закону України «Про внесення змін до Конституції України щодо посилення гарантій незалежності суддів». Проект було підготовано Адміністрацією президента України і направлено до Конституційної асамблеї з проханням здійснити його аналіз та надати свої пропозиції.
.
Комісія з питань правосуддя присвятила розгляду цього законопроекту два засідання, на яких її члени визначалися з приводу запропонованих змін до Конституції.
Головними вадами законопроекту визнано його фрагментарність, безсистемність та правову необґрунтованість багатьох його положень. Проект запропоновано ще до розробки Концепції внесення змін до Конституції, що є одним з основних завдань Конституційної асамблеї. Він не узгоджується із загальною моделлю можливих змін до Основного Закону і не охоплює усіх питань діяльності судової влади. Водночас більшість тих пропозицій, що містяться у проекті, члени Комісії визнали неприйнятними з правових підстав.
Так, Комісія не погодилась з пропозицією Адміністрації президента наділити президента правом призначати усіх суддів, звільняти їх з посад, а також переводити їх з одного суду в інший. Крім того, Комісія виступила проти наділення президента правом ініціювати питання щодо утворення, реорганізації та ліквідації судів.
Категоричне неприйняття членів Комісії викликала й пропозиція передбачити у Конституції нову підставу для звільнення суддів. А саме ненадання суддею згоди на переведення до іншого суду у разі ліквідації чи реорганізації суду загальної юрисдикції, в якому він займає посаду.
Не знайшли підтримки у профільній Комісії Конституційної асамблеї й пропозиція наділити Вищу раду юстиції правом призначати суддів на адміністративні посади, а також пропозиція щодо нового порядку формування цього органу та нового його складу.
Як зазначалося на засіданні Комісії, реалізація запропонованого Адміністрацією президента законопроекту не тільки не посилить гарантії незалежності суддів (що задекларовано його авторами), а навпаки — істотно посилить залежність суддів, насамперед від президента та Вищої ради юстиції України (ВРЮ). Реалізація цього проекту зробить наявний політичний вплив на формування суддівського корпусу, а, отже, і на всю судову систему більш концентрованим. За цим проектом усі кадрові рішення щодо формування суддівського корпусу зосереджуються в руках Президента, який є політичним інститутом і від якого і сьогодні судова влада значною мірою є залежною.
Водночас члени Комісії погодились з пропозиціями щодо вирішення питань утворення та ліквідації судів законом (сьогодні це робить президент), підвищення віку, з кого особа може обіймати посаду судді, до 30 років (сьогодні — це 25 років) та деякими іншими пропозиціями.
Наступний етап розгляду цього законопроекту — засідання Конституційної асамблеї, яке заплановано на 6 грудня цього року.