Новини
Ракурс

Великий переділ українського неба

22 січня, саме у той день, коли знедолені працівники збанкрутілого «АероСвіту» пікетували Адміністрацію президента України, інша авіакомпанія — «Wizz Air Україна», українська «дочка» міжнародного лоукостера Wizz Air — зібрала прес-конференцію, аби повідомити загалу про свої амбітні плани із завоювання українського ринку пасажирських авіаперевезень.

Літаки «Wizz Air Україна» літають за 17 напрямками: один маршрут здійснюється всередині країни (Київ—Сімферополь—Київ), решта з’єднують Київ з 16 містами восьми країн світу.

Торік «Wizz Air Україна», що має наразі тільки два борти Airbus A 320, перевезла 630 тис. пасажирів, що на 12 % перевищує показник 2011 року. Наповнюваність літаків компанії — 84 %. Сьогодні в авіакомпанії працюють 100 співробітників.

Генеральний директор «Wizz Air Україна» Акош Буш повідомив, що компанія має намір значно розширити географію польотів, для чого подала у Державіаслужбу України заявки на 18 нових напрямків (здебільшого це маршрути, рейси за якими раніше здійснював «АероСвіт»). Пан Буш сподівається, що найближчими днями державний регулятор задовольнить цю заявку. Якщо це станеться, українці зможуть «економно» літати до Москви, Санкт-Петербурга, Стамбула, Тель-Авіва, Вільнюса, Праги, Варшави, Неаполя,  Баку, Єревана, Батумі, а також до міст Дубай, Салонікі, Ларнака.

У планах компанії — укомплектувати свій флот вісьмома літаками та перевозити 2,6 млн пасажирів на рік. Для цього перевізник планує вже в березні поточного року придбати третій літак, який почне виконувати рейси вже з 31 березня. Четвертий літак прибуде до київського аеропорту «Жуляни», де й базуватиметься, у червні поточного року. Завдяки йому з’явиться можливість збільшити річний пасажиропотік до 1,3 млн осіб.

Інвестиції компанії Wizz Air в Україну цього року перевищать 300 млн дол., однак вона заявила про свою готовність збільшити їх до 660 млн дол. Крім того, компанія наголошує, що розширення авіапарку до чотирьох літаків створить додаткових 1300 робочих місць у авіаційній і суміжних галузях.

Саме компанія Wizz Air нещодавно простягнула руку допомоги тисячам пасажирів «АероСвіту», коли вони, перебуваючи за кордоном і маючи на руках зворотні квитки на літак, не могли дістатися додому. Їм було запропоновано місця в літаках Wizz Air за спеціальними, дуже прийнятними цінами. У той період український уряд гарячково вишукував можливості для доставки постраждалих українських громадян додому і непередбачливо пообіцяв відшкодувати витрати авіаперевізникам, які погодяться допомогти. Втім, компанії Wizz Air не виплатили будь-якої компенсації. Та, за словами пана Буша, компанія й не розраховувала на це. «Ми не думали про цю компенсацію, коли надавали допомогу пасажирам, які постраждали через скасовані рейси. Звісно, якщо нам щось запропонують, ми не відмовимося. Але не розраховуємо на це», — зауважив він. Та компанія, вочевидь, сподівається на більш істотну вдячність влади, ніж просто гроші, тобто на задоволення своїх заявок на ті самі 18 напрямків. Навряд чи Державіаслужба тепер зможе відмовити «Wizz Air Україна», «дочці» компанії, яка врятувала імідж української авіації.

Може скластися враження, що лоукостер до геніальності швидко зорієнтувався у ринковій ситуації та скористався чужою бідою на користь собі. Але про те, що на українському ринку авіаперевезень може виникнути патова ситуація, яка змусить найбільшого оператора значно «посунутися», а можливо, навіть піти з ринку, керівництво Wizz Air знало заздалегідь.


«Це ж сталося не в одну мить. Певні ознаки майбутнього краху, сигнали про те, що у цього провайдера не все гаразд, відчувалися давно. Ці неприємності почалися не вчора, труднощі були у цієї компанії вже кілька років поспіль. Якщо компанія не може платити аеропорту, не може розрахуватися за пальне, за якісь послуги, це є певним сигналом. Ми тільки вичікували, коли це станеться. І кілька років готувалися до такого розвитку подій», — зізнався Акош Буш.

Працівники авіакомпанії «АероСвіт» ці ознаки майбутнього краху теж бачили, та, напевне, списували їх на надмірну ощадливість нинішнього власника. «При Майбергу про нас дуже добре піклувалися: видавали і стандартну форму, і теплу — гарні пальта; розвозили кожного члена екіпажу додому; добре годували. А після нього все це скінчилося. Спочатку не стало теплого одягу, тільки стандартна форма. Потім «закінчилася» розвозка. Довозили до «Лівобережної», а далі — як хочеш. А згодом і харчування зникло. А зарплати не бачили з вересня», — розповіла тележурналістці стюардеса, учасниця пікету під адміністрацією президента. Звісно, не на камеру. Вона ще сподівається: щось-таки вирішиться, і вона зможе знову літати…


Помітили помилку?
Виділіть і натисніть Ctrl / Cmd + Enter

.