Новини
Ракурс

Туризм-2012: підсумки і тенденції

29 вер 2012, 00:00

Туризм є показовим, хоча й непрямим відображенням стану економіки. До кінця 2008 року ті, хто займався туристичним бізнесом, процвітали. Люди активно вирушали на відпочинок і в подорожі, не шкодуючи грошей. Кожен, хто мав середньомісячний дохід від 600 дол., міг дозволити собі літній відпочинок у Криму, Болгарії чи Туреччині, різдвяні канікули у теплому Єгипті, екскурсію Європою. Розповіді на тему «Як я провів літо» були невіддільною складовою спілкування. Подорожі і сьогодні — улюблена тема. Втім, лейтмотив таких розмов — рецепти, як подорожувати дешевше. Зважаючи на зміни в підході до теми туризму у споживачів, помітно змінився і ринок.


.

На туристичну сферу впливає багато факторів: погодні умови, економіка, політика тощо. Так, заворушення у східних курортних країнах змусили мандрівників шукати інші варіанти, хоча чимало співвітчизників спромоглися і під час єгипетської революції непогано відпочити на курортах Червоного моря. Після скасування віз між Україною та Ізраїлем кількість українських туристів, що відвідали Святу землю, зросла на 50 %. Які процеси сьогодні є визначальними для туристичної галузі?

Тенденції ринку

Останнім часом для сектора виїзного туризму характерна монополізація. Це стосується не лише турецького та єгипетського напрямів, на яких хазяйнують так звані оператори-масовики, що мають власну приймаючу інфраструктуру у цих країнах: TezTour, Turtess, Anex Tour, Pegas Touristik, Coral Travel, TUI Ukraine. На ринку з’явилися оператори з чималими амбіціями — «Наталі Турс Україна», Join up!, News Travel та інші, які розширили географію масового туризму. Стиль їхньої роботи — це високі планові показники, активний маркетинг і прагнення захопити якомога більшу частину ринку.

Так, у 2011 році компанія «Наталі Турс Україна» відправила в Іспанію 15 тис. туристів.

Вищеназвані TezTour, Turtess, Anex Tour, Pegas Touristik до своїх основних туристичних напрямів додали Хорватію, Чорногорію, Іспанію, Болгарію. Це дає змогу компаніям бути задіяними не лише у високий сезон, а й протягом усього року.

У змаганні амбіцій головна перевага — потужні інвестиції. Програма на сезон включає наперед оплачені літаки та готелі. Якщо закуплені в авіаперевізників і готельєрів місця не будуть продані, банкрутство неминуче. Останнім часом це явище на ринку спостерігається дедалі частіше.

«Середнім туристичним компаніям, що мають 15—20-річний досвід і спираються лише на власні сили, сьогодні важко конкурувати з новачками. Щороку спостерігаємо, як зникають фірми, що раніше тримали лідерство за якимось із напрямів. Конкуренти долають їх цінами, кількістю. А ще — активністю в регіонах», — говорить генеральний директор турфірми САМ Олена Бухно.

Сьогодні найбільший потенціал виїзного ринку — у регіонах. Тож той, хто націлений на регіональну програму, має пріоритет в агентів і туристів. Адже летіти з місцевого аеропорту набагато зручніше, ніж зі столичного. Наприклад, цього року туристи літали у Болгарію з Києва, Донецька, Харкова, Рівного. Помітною є консолідація зусиль операторів, які «у складчину» замовляють чартерні вильоти. Це зменшує ризики кожного.

Як заощадити туристу

«У суспільстві поглиблюється чіткий поділ на дуже багатих і дуже бідних. Прошарок середнього класу тоншає, і це позначається на туристичному бізнесі», — зазначає голова Громадської ради по туризму та курортах Євген Самарцев.

Останніми роками туристичний попит сягнув докризових показників, але у своєрідний спосіб. «Цього літа, організовуючи активні подорожі Україною, ми заробили стільки ж, скільки заробляли до кризи. При цьому кількість клієнтів збільшилася удвічі», — розповів директор туркомпанії Terra Incognita Сергій Підмогильний. Це означає, що люди подорожують на коротший термін, на ближчі відстані, вибирають дешевші тури.

Отже, український турист прагне відпочити бюджетно і якісно, щоразу витрачаючи зусилля і час на пошуки випадкової удачі, подорожі, що «горить». Є й ще один перевірений шлях зекономити — купувати тур набагато раніше, за програмою «раннього бронювання». «У нашій компанії показники по ранньому бронюванню зросли до 60%. Тобто люди планують відпочинок за місяць-два», — каже Мехмед Гюндогду, директор компанії Anex Tour. Інформація про всі туристичні продукти сьогодні акумулюється в Інтернеті. Всі туроператори «зливають» свої тури на спеціальні галузеві портали, і ціни на них приблизно одинакові. До ціни, сформованої оператором, додаються комісійні туристичних агенцій, що становлять 8–10 %.

Популярні напрямки

Перше місце у рейтингу популярності цього літа посіла Туреччина, бо кращої альтернативи сімейному відпочинку за системою «все включено» ще не знайшли. «Влітку приємно здивувала популярністьГреції, — розповідає спеціаліст компанії Via Kiev Юлія Гусак.— Ціни були доступними, а спектр пропозицій — надзвичайно широким. Модними були не лише традиційний Кріт, а й Аттика (район Афін), Халкідікі на півночі (куди групи діставалися навіть автобусами), Родос. Пропозиції туроператорів приємно дивували: на острів Кос був спеціальний туристичний рейс! Багато готелів розміщували безплатно дітей віком до 18 років».

Іспанія завдяки активній рекламі, полегшеній системі видачі віз і вигідному курсу євро надала можливість багатьом українцям добре відпочити на курортах Коста Брава та Коста Дорада. Отже, список масових напрямків, що характеризуються простотою оформлення віз та «оптовими» цінами, розширився. До нього додалися ОАЕ, які надавали величезні знижки на відпочинок цього літа, Шрі-Ланка, куди можна дістатися лоукостом, навіть Італія, бо тепер до Венеції можна долетіти дешевше завдяки бюджетній Wizz Air.

Зимовий відпочинок буде відносно бюджетним у Болгарії, Словаччині, Польщі. «Австрія, відпочинок у якій славиться співвідношенням „ціна якість“, залучить до себе тих, хто гарно катається на лижах і цінить сервіс сімейних австрійських готелів», — говорить директор туркомпанії «Відерштраль» Анатолій Особик. На вищому ціновому щаблі — Італія, Франція та Швейцарія.

На думку експертів, зимові «теплі» програми переважно виглядатимуть так: пляжний відпочинок (Емірати, Єгипет (якщо політична ситуація нормалізується), Таїланд, Тенеріфе — Канари), недорога екзотика (Шрі-Ланка, В’єтнам, Гоа — Індія) та «райські» острови на кшталт Балі, Маврикія чи Мальдівів (прерогатива індивідуального туризму).

Туризм в Україні

України поки що немає серед популярних для відпочинку країн. Утім, цей напрям майже не охоплений організованим туризмом, тож і статистики немає. Хоча після успішного проведення Євро-2012 і захоплених відгуків зарубіжної преси можна говорити про Україну як про перспективний туристичний напрямок. За словами голови Державного агентства з туризму та курортів Олени Шаповалової, очікується поступове зростання туристичного потоку в Україні до 40 %. (Виходячи із сучасних реалій, можна стверджувати: на даний час немає об’єктивних підстав сподіватися, що таке зростання почнеться в осяжному майбутньому. — Ракурс).

Нині в Україні працюють експерти ЄС, які розробляють концепцію розвитку туризму до 2022 року за європейськими стандартами. Стратегія має бути підтримана бюджетом. Отож є надія, що за прикладом сусідніх туристичних країн нарешті буде налагоджено цивілізовану промоцію туристичних принад України. Відсутність такого просування — чи не найболючіше для галузі питання. Якщо не враховувати Євро-2012, бо це окрема тема, то групові відвідини України іноземцями забезпечують круїзні компанії та компанії бізнес-тревел.

У Києві працює «Червона рута», яка організовує для іноземців подорожі Дніпром і Чорним морем. У портові міста — Одесу, Євпаторію, Ялту, Севастополь — заходить дедалі більше європейських круїзних лайнерів, даючи роботу екскурсійним фірмам, магазинам і ресторанам. Компаніями в’їзного туризму (їх, до речі, наразі вкрай мало) налагоджено бізнес-туризм до великих міст-мільйонників. Побільшало росіян, які приїжджають у Київ на уїк-енд. Помітною є і така тенденція: більшість великих операторів виїзного туризму відкривають департаменти обслуговування в Україні. Вони вважають, що це заділ на майбутнє.

Всі інші, хто їде до України, — це індивідуальні туристи, яким туристичні послуги надаються стихійно. Взагалі питання туристичної статистики не вирішене з часу створення Української держави. Поки що чиновники спираються на дані Держприкордонслужби, яка включає до списку туристів усіх, хто перетинає кордон. Насправді рахувати треба за кількістю проведених гостями країни ночей у готелях. Однак на сьогодні ця система не працює.

Попри обєктивні й субєктивні труднощі ведення туристичного бізнесу, загалом в Україні працює близько десяти тисяч турагенцій, а офісів — не злічити. Робота туристичних агентів не потребує одержання ліцензії та виконання якихось особливих умов, через що туризм за популярністю серед ділового жіноцтва впевнено посідає одне з провідних місць поряд із салонами краси.


Помітили помилку?
Виділіть і натисніть Ctrl / Cmd + Enter