Ракурсhttps://racurs.ua/
УДАР підготував власний законопроект про люстрацію суддів
https://racurs.ua/ua/n24153-udar-pidgotuvav-vlasnyy-zakonoproekt-pro-lustraciu-suddiv.htmlРакурсЗаконопроект № 4378-4 «Про відновлення довіри до судової системи України» внесли в парламент сьогодні, 13 березня, депутати Віталій Ковальчук, Віктор Пинзеник, Наталія Агафонова (усі — УДАР).
.
Законопроект визначає засади проведення «спеціальної перевірки» суддів судів загальної юрисдикції (атестація не згадується).
Органом, який проводитиме цю перевірку, визначено тимчасову спеціальну комісію (з терміном дії півроку), членів якої повинні призначити Кабмін, Верховна Рада, ВРЮ та ВККСУ. У законопроекті визначено, кого можна і не можна призначати до складу комісії.
У законопроекті УДАРу є пункт про те, що на членів спецкомісії, які не є суддями, на час виконання повноважень поширюються вимоги та обмеження, встановлені Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції».
Зміст перевірки суддів в законопроекті УДАРу дублює положення з законопроекту Мін'юсту, окрім останнього пункту (про перевірку рішень суддів щодо грубого порушення майнових прав фізичних та юридичних осіб після 30 липня 2010 року), якого немає в законопроекті № 4378-4.
При цьому, на відміну від інших законопроектів про люстрацію суддів, законопроект наділяє спецкомісію меншими повноваженнями. Відповідно до пропозицій УДАРу тимчасова комісія лише встановлює ознаки порушень присяги судді і направляє матеріали перевірки до Вищої ради юстиції (ВРЮ), якій залишається право ухвалювати рішення про внесення подання щодо звільнення судді.
У законопроекті УДАРу вказано, що засідання тимчасової спеціальної комісії повинні бути відкритими для ЗМІ та зацікавлених осіб. Відповідного положення немає в жодному з попередніх проектів закону про люстрацію суддів.
На відміну від інших альтернативних законопроектів про люстрацію суддів, у законопроекті немає норми про автоматичне звільнення керівництва вищих спеціалізованих судів та судів апеляційної інстанції після набрання законом чинності. Натомість у законопроекті пропонується рекомендувати відповідній раді суддів протягом місяця з моменту набрання чинності цим законом внести до парламенту подання про звільнення з посад голів вищих спеціалізованих судів та їх заступників.
У законопроекті УДАРу приділено увагу також питанню призначення нових членів ВРЮ за квотою Верховної Ради та президента, які відповідно до законопроекту повинні бути представниками громадськості. Крім того, протягом 30 днів з моменту набрання чинності законом повинне бути вирішено питання про доцільність продовження виконання повноважень членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (ВККСУ).
На необхідність люстрації в органах суддівської влади, які призначатимуть своїх представників у тимчасову спецкомісію, звертають увагу юристи. Зокрема, Віктор Мусіяка вважає, що необхідно визначити критерії, за якими буде призначатися новий склад ВРЮ та ВККСУ. Детальніше про це в його коментарі щодо законопроекту про люстрацію суддів, підготовленому в Мін'юсті, — «Віктор Мусіяка: Ті, хто хоче проводити люстрацію, мають спочатку дати їй визначення».
Сьогодні, 13 березня, у Раду внесено також п'ятий альтернативний законопроект про люстрацію суддів позафракційного депутата Юрія Дерев'янка (№ 4378-3). Крім цього, учора, 12 березня, в Раді зареєстрували два альтернативні законопроекти про люстрацію суддів депутат Анжеліка Лабунська і група депутатів від «Свободи».
Більше про те, що таке люстрація, досвід люстрації в інших країнах та можливі способи люстрації в Україні читайте в статті «Ракурсу» «Якщо неправильно проводити люстрацію, вона переростає в репресії».