Чому Польща хоче мільйони від українського автомобільного магната
https://racurs.ua/ua/1764-chomu-polscha-hoche-milyony-vid-ukrayinskogo-avtomobilnogo-magnata.htmlРакурсУкраїна останнім часом запозичує на Заході багато сучасних методик. Сьогодні розгортається дуже цікавий прецедент для прийняття західного підходу до життя.
Польське Міністерство інфраструктури та розвитку, створене у 2013 році за українським зразком, зараз виступило ініціатором цікавої дії. Відомство подало в суд на інвестора, який не виконав своїх зобов'язань. У суді міністерство представлятиме Державна прокуратура Польщі.
У червні 2005 року ЗАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» придбало для себе контрольний пакет акцій варшавської Фабрики легкових автомобілів. ЗАЗ купив тоді 19,9% акцій, що дало йому 84,34% голосів на загальних зборах. Пакет було продано за символічні 100 злотих (23 євро) — для того, щоби східний інвестор зміг врятувати підприємство від банкрутства. Поляки дбали лише про збереження виробництва і робочих місць. У п'ятирічному інвестиційному плані українська компанія зобов'язувалася підтримати діяльність фабрики, зберегти 2,2 тис. працівників на підприємстві й почати розвивати виробництво.
Варшавську фабрику FSO було створено після Другої світової війни. Першим автомобілем стала модель FSO Warszawa — польський варіант радянського ГАЗ-М-20 «Победа». У 60-х підприємство придбало ліцензію на виробництво автомобіля Fiat 125, який випускався з 1967 року під маркою Polski Fiat. На базі успішного польського співробітництва з італійцями Радянський Союз побудував у Тольятті автомобільного монстра з випуску такого ж фіата. Поляки наприкінці 70-х зробили нову модель, назвали її «Полонез» і випускали до 2002 року, коли вже розвалився СРСР і зникла прорадянська Польща. Заводом FSO на той час володів заокеанський концерн General Motors, який з легкістю відмовився від нежиттєздатного активу, поступившись своїм місцем енергійним українцям.
У 2006 році американці продали ліцензію на виробництво Chevrolet Aveo, було створено нову компанію, де 60% акцій належали FSO, 40% — General Motors. Розробками мали займатися європейці, грошима — американці. За два роки у світі почалася економічна криза, а в лютому 2011-го закінчилася американська ліцензія. Станом на березень того ж року 1800 співробітників варшавського підприємства було звільнено. Землю, на якій розташовувався завод, було виставлено на продаж. До кінця 2011 року багато фабричних цехів було знесено, а майно було розпродано і розтягнуто. У Польщі земля може продаватися. Наприклад, у травні 2011 року стало відомо, що компанія Mennica Polska (Монетний двір Польщі) придбала за 144,3 млн злотих земельну ділянку, на якій розташовувалися допоміжні приміщення, цех і трек для випробування автомобілів, які раніше належали FSO.
Тепер польська Державна скарбниця звинувачує українське підприємство, яке володіє фабрикою, в невиконанні своїх зобов'язань і вимагає понад 250 млн злотих (близько 70,5 млн дол.).
Контрольним пакетом акцій ЗАТ «ЗАЗ» володіє ПАТ «Українська автомобільна корпорація» («УкрАВТО»). 93,8927% акцій ПАТ «УкрАВТО» належать головному гравцеві вітчизняного автомобільного ринку і постійному народному депутату України від різних політичних сил Таріелу Васадзе.
П'ять років, зазначені в інвестиційному плані під час купівлі контрольного пакета, минули — тепер залишилося довести свою точку зору в польському суді. Цікаво буде поспостерігати за ходом процесу і за його результатами. Україна запозичує західні ноу-хау в економіці, а вже прогресивні судові технології повинні в нашій країні застосовуватися обов'язково.