Новини
Ракурс
Фейкові новини в соцмережах

Фейкові новини в соцмережах і адресна політична реклама

Скасування пенсій в Україні, смертна кара для чиновників, війна з марсіанами... Ви досі сумніваєтеся, що такі «новини» пишуться з прицілом на конкретну цільову аудиторію?


.

Одна річ — читати страшилки про теорію змов, тотальне стеження і злочинно витончену гру на ваших таємних страхах і слабкостях, і зовсім інша — дійсно мати з цим справу.

У нинішньому гарячому виборному році на переляканого «пересічного виборця» (якого, схоже, тримають за клінічного ідіота) рушать всю інтелектуальну міць чорних політтехнологів. Реальний приклад — сенсаційна новина.

Днями, за словами приятельки, до депутатської приймальні, де вона працює, прийшла жінка років шістдесяти. Її справа була дуже простою і легко вирішуваною. Та раптом відвідувачка поставила абсолютно стороннє запитання: «А правда, що Гройсман ось-ось скасує пенсії в Україні?».

Через кілька днів інша жінка, теж поважного віку, питала: «А правда, що позавчора президента в Чернігові водили під руки геть п'яного?». Зрозуміло, що це маячня: того дня президент був зовсім в іншому місці, та й якщо станеться з ним таке, тут би вже точно всі соцмережі вибухнули. Звідки такі відомості? Так звідти ж, «з інтернету».

Стало цікаво знайти першоджерело цієї новини. Отже, є мета — новина про те, що в Україні скасують пенсії. Її тиражували в якомусь «сюжеті». Більшість знайомих не чули ні про що подібне. І тут раптом одна з них, серйозний адвокат, відгукнулася: «Як же, бачила!».

Що спільного в успішного юриста і продавщиці з приміського ринку? Виявилося — вік! Обом перевалило за 60 і новини про пенсії стосуються їх безпосередньо.

Ким ти був у попередньому житті?

Тепер з приміського базару вирушимо на інший кінець світу — спочатку в Британію, потім у Штати. Про скандал, пов'язаний з витоком персональних даних з Facebook і використанням їх під час останніх президентських виборів у США, багато хто чув.

У Кембриджському університеті існує Центр психометрії (психометрія — галузь психології, що займається методикою психологічних вимірювань, простіше кажучи, тестуванням).

У 2008 році заступник директора центру, молодий вчений польського походження Міхал Косиньський запропонував революційну методику психометричних вимірювань, засновану на «слідах», які людина залишає в соцмережах. Один тільки аналіз лайків може дати точні дані про вік, стать, колір шкіри, сексуальні вподобання. І про політичні вподобання, зауважимо, теж. А вже скільки інформації може надати безневинний на перший погляд жартівливий опитувальник на кшталт «Яка ти квітка?» або «Ким ти був у попередньому житті?».

Спочатку методика зацікавила рекламників, і створена у 2013 році компанія «Кембридж аналітика» (глава — Олександр Нікс) якраз почала з вивчення вподобань споживачів. Рік по тому інший психолог з Кембриджа Олександр Коган написав застосунок для Facebook, за допомогою якого до «Кембридж аналітики» потрапляли величезні масиви персональних даних користувачів.

Фейкові новини в Facebook

Дітям — морозиво, бабі — квіти

Окрім адресної розсилки реклами (матусям — памперси, татусям — радіокеровані вертольоти, людям похилого віку — ліки) можна ж розсилати і політичну рекламу, ґрунтуючись на профілі користувача, користуючись його особистими проблемами і слабкостями.

2016 рік став одночасно роком тріумфу і початком провалу компанії «Кембридж аналітика». Британський референдум за вихід з ЄС і вибори президента США перетворилися для компанії на величезний експериментальний майданчик — і технології блискуче спрацювали.

Пізніше з'ясувалося, що Трамп заплатив «Кембридж аналітиці» 15 млн дол. за допомогу в проведенні виборчої кампанії. У різних джерелах згадується те, що в рік виборів мало хто серйозно цікавився участю якоїсь британської компанії в американських виборах. Однак аналіз профілів виборців і подальша грамотна розсилка реклами через соцмережі, що враховує індивідуальність кожного виборця, зіграла величезну роль у результаті виборів. І викликала величезний скандал.

Поки серйозні органи в США і Європі вивчали діяльність «Кембридж аналітики», розслідування, проведені британським телеканалом Channel 4, швейцарським виданням Das Magazin та іншими ЗМІ, порвали на шматки інформаційний простір. Те, що якісь сторонні люди запускають через соцмережі щупальця в їхні мізки, чомусь не сподобалося американцям і європейцям — ось так диво! Все це призвело до того, що у травні минулого року «Кембридж аналітика» збанкрутувала, втративши понад 60 млрд дол. ринкової вартості (більш як 30% капіталізації).

Померла так померла?

Голова британської SCL Group (дочірнім підприємством якої була «Кембридж аналітика») заявив, що ребрендинг компанії неможливий. Припустимо. Але хто заважає взяти такі пречудові технології і таких добрих фахівців і прилаштувати їх... під крильцем спецслужб, наприклад? Особливо там, де, м'яко кажучи, плюють на недоторканність особистого життя і персональних даних.

Цікава деталь — коли скандал з «Кембридж аналітикою» тільки розгорявся, одіозна французька фашистка Ле Пен заявила своїм однопартійцям, що її партія теж співпрацює з компанією. Уявіть собі сили, що готові викидати жахливі гроші для промивання мізків потенційних виборців і водночас не піклуються про моральні аспекти такої роботи...

Швейцарське видання навело простий приклад адресної політичної реклами, що розсилається через соцмережі. В Маямі, у кварталі, населеному вихідцями з Гаїті, перед виборами розсилалися новини, що фонд Хілларі Клінтон відмовився брати участь у ліквідації наслідків землетрусу на острові. Кому з двох кандидатів вони віддадуть перевагу після цього — питання риторичне.

То чому б українським пенсіонерам і пенсіонеркам не надсилати ролики, в яких представник БПП говорить про те, що пенсії треба скасувати?

Тому повернімося з Маямі знову на приміський ринок.

Новини для злого прапорщика

У наших умовах такі технології можуть використовувати куди більш цинічно і... дієво, ніж десь у Штатах. Фонд Клінтон, може, і справді не допомагав жителям Гаїті. А ось про вітчизняних політиків можна говорити будь-які жахи — і дуже просто! Достатньо зліпити сайт або YouTube-канал і валити туди найстрашніші фантазії. З урахуванням інтересів цільової аудиторії, зрозуміло.

До речі про YouTube — вдалося знайти там феєричний ролик про те, що українським пенсіонерам скасують пенсії. Його створив такий собі «блогер» і лідер «радикальної громадської організації», як стверджують, замішаний в організації «акцій протесту», від яких тхне, відомий ксенофобськими висловлюваннями, зараз нібито ховається в Росії.

Безграмотний істерик («Ихняя политика», «Все недра выгребут, весь лес выпилят», «В Хохляндии (!) сегодня 42 миллиона людей, люди дохнут», «Надо снять мораторий на смертную казнь, но не для простого народа!»). Але ця словесна гидота дуже точно потрапляє в резонанс з певним контингентом, який, до речі, швидше піде голосувати, ніж мережеві розумники.

Тепер щодо суті ролика. «Порохоботи... вже відкрито заявляють, що скасують пенсії в Україні!» — і на підтвердження йде коротке інтерв'ю 36-річного депутата від БПП, відомого своїми лібертаріанськими поглядами на економіку, який розмірковує про те, що в деяких країнах немає поняття «пенсія».

А на закуску в ролику — віце-прем'єр Павло Розенко великим планом: «Саме сьогодні, 1 липня, набуває чинності закон України щодо скасування пенсій...». Ну то й що, що грубо обрізаний запис зроблено 1 липня 2016 року, і йдеться про набуття чинності законом «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування пенсій»? Хто в цьому буде розбиратися? Цільова аудиторія почує тільки «скасування пенсій», а більше їй нічого й не треба.


Помітили помилку?
Виділіть і натисніть Ctrl / Cmd + Enter