Новини
Ракурс

Як працює цивілізована модель виклику лікаря додому, або Поганому лікарю погода заважає

«Ти уявляєш, лікар відмовився прийти на виклик до дівчини-студентки з температурою 40, посилаючись на погану погоду — всього лише йшов дощ», — обурюється моя знайома. З подібною ситуацією стикається дедалі більше пацієнтів. Що відбувається?


.

Але ж Міністерство охорони здоров'я попереджало, що Україна переходить на цивілізовану модель виклику лікарів додому. З 13 березня 2018 року набув чинності наказ Міністерства охорони здоров'я №157 від 26 січня 2018 року, що скасовує низку форм первинної облікової документації, зокрема скасовується форма №031/о «Книга запису викликів лікарів додому». Раніше всі звернення пацієнтів до медустанов реєструвалися в цьому документі, потім лікар мав відзвітувати про всі візити за вказаними викликами. Як пояснює МОЗ, тепер уся звітність про прийоми, проведені лікарем, зводиться до чотирьох цифр на день: загальна кількість звернень дорослих і дітей, а також кількість відвідувань дорослих і дітей вдома. Ці відомості фіксуються у скороченій формі 039/о.

«З 13 березня скасовується «Книга запису викликів лікарів додому» (№031/о). Лікар не буде зобов’язаним звітувати про відвідування усіх пацієнтів, що повідомили реєстратуру. Пацієнт та лікар зможуть отримати доступ один до одного по телефону. Час лікаря є цінним та обмеженим суспільним ресурсом. Кожен пацієнт повинен розуміти, що коли лікар іде до нього додому, він не допомагає щонайменше трьом іншим пацієнтам. Пацієнт та лікар будуть разом приймати рішення про необхідність візиту додому. Як показує досвід європейських країн, можливість поспілкуватися зі своїм медичним працівником телефоном — одна з послуг, що найбільше цінується пацієнтами», — так розтлумачує новації профільне міністерство.

 

Це рішення МОЗ викликало справжній шквал емоційних обговорень у соціальних мережах. Прихильники кивали на Європу, мовляв, там лікарі за викликами не ходять, і нічого — всі живі й здоровіше за нас будуть. Противники обурювалися, що в українському виконанні така новація призведе до того, що лікарі просто перестануть ходити за викликами.

«Виклик лікаря додому ніхто не скасовує, він є складовою медичної послуги, яка оплачується з бюджету, — намагається заспокоїти українців заступник міністра охорони здоров'я Павло Ковтонюк. — Часто кажуть: «Виїзд буде за бажанням лікаря». Це маніпуляція. Виїзд буде за свідомим медичним рішенням лікаря. Лікар вчиться по 7, інколи по 9 років, він знає медичний протокол і нестиме за це відповідальність. Пацієнтам не варто боятися, бо буде набагато гірше, якщо норми буде встановлювати міністерство. Лікар має дивитися по ситуації, по кожному конкретному випадку і кожному пацієнту».

Однак, як показує практика, попри заяви в. о. міністра охорони здоров'я Уляни Супрун про те, що погана погода не повинна впливати на рішення лікаря про відвідування пацієнта вдома, деякі з них в дощ керуються саме цим критерієм.

У МОЗ вважають, що пацієнти, які дійсно потребують консультації лікаря у себе вдома, не залишаться без допомоги. «Раніше пацієнт самостійно здійснював оцінку свого стану або стану своєї дитини і приймав рішення дочекатися лікаря вдома, — пояснюють у відомстві. — Зараз лікар на підставі інформації від пацієнта здійснюватиме оцінку ситуації та пропонуватиме пацієнту більш виважене рішення. Іноді стан пацієнта вимагатиме виклику швидкої (103), а не очікування, поки лікар ПМД прийде до нього. Мова йде не про екстрену допомогу — служба «швидкої» працюватиме у звичному режимі».

Чому лікарі наразі не дуже раді

По-перше, не всі медики хочуть бути у вільному доступі для пацієнта телефоном. Як показує гіркий досвід, багато хто з хворих телефонує в будь-який час дня і ночі, згадуючи клятву Гіппократа, але забуваючи про хоч якесь почуття такту.

По-друге, з погляду медичної етики ставити діагноз телефоном неприпустимо. Є чимало показових історій, коли у пацієнтів діагностували ГРВІ, призначали жарознижувальні, а при наступному зверненні тривіальний діагноз трансформувався у вірусний гепатит або інші, більш серйозні захворювання зі схожими скаргами та симптомами.

«Якби мене консультував лікар телефоном, коли я захворіла на менінгококцемію, мене б уже давно не було в живих, — ділиться спогадами моя приятелька. — Тому що рахунок йшов на хвилини. За картиною — звичайний вірус. І тільки лікар під час ретельного огляду знайшов кілька елементів менінгококової висипки на спині й під коліном. Вже за годину я лежала в реанімаційному відділенні інфекційної лікарні під крапельницями».

Телефоном лікар навряд чи отримає дані об'єктивного огляду. Картина буде неповною, що підвищує ймовірність лікарської помилки. Що в такому разі буде страховкою для лікаря? Напевно, потрібно вести запис розмови, має бути виділена лінія і фіксація змісту (як це відбувається, наприклад, у приватних клініках). Та наразі про такі плани не чути.

Безумовно, є категорія лікарів, які категорично не дають жодних консультацій поза своїм кабінетом. Завжди були й ті, хто з легкістю залишає пацієнтам свій номер мобільного. Однак потрібно розуміти, що робиться це не для повноцінної консультації. Зазвичай це уточнювальні та конкретні запитання, на які лікар дасть конкретну відповідь, якщо має достатньо даних про пацієнта. В іншому разі вас можуть попросити здати певні аналізи, обстеження і прийти на прийом.

І найважливіше питання: хто відповідатиме, якщо з пацієнтом трапиться біда? Можна кивати на розвинені країни, проте, сказавши «а» і запровадивши нову модель виклику лікаря додому, потрібно згадати й інші літери алфавіту. В європейських країнах чітко прописано, коли лікар має право відмовити пацієнтові й не їхати на виклик, а коли зобов'язаний ухвалити інше рішення. Такий покроковий алгоритм розробляється фахівцями та затверджується на рівні міністерства. Розмова лікаря з пацієнтом щодо обслуговування виклику додому відбувається і фіксується так само, як зараз в Україні з диспетчером швидкої. Тому якщо лікар діяв обґрунтовано і відповідно до затвердженого алгоритму, навіть у разі смерті хворого до нього не виникне претензій з боку контролюючого органу. У нас же рішення поки що лягає на плечі лікаря. Точно так само, як і відповідальність. Ризикують і пацієнти. Як довести, що ви потребували допомоги вдома, а лікар послався на погану погоду?

Є ймовірність, що частина хворих може й зовсім залишитися без належної медичної допомоги. Чого гріха таїти, є чимала категорія наших громадян, які звикли не обтяжувати себе походом у кабінет лікаря, а за будь-якого нездужання викликати його додому. Відмовитися від звичного за багато років сервісу ой як непросто. МОЗ заклало бомбу, не давши чітких відповідей, не прописавши стани і показання, за яких пацієнт має право на обслуговування вдома. Поки це питання не врегулюють, конфлікти неминучі.


Помітили помилку?
Виділіть і натисніть Ctrl / Cmd + Enter