Ракурсhttps://racurs.ua/
Самостійна подорож до Європи. Рекомендації. Частина 1
https://racurs.ua/ua/296-samostiyna-podoroj-do-ievropy-rekomendaciyi-chastyna-1.htmlРакурсНа мою думку, найцікавішими є подорожі самостійні — без провідників, екскурсоводів та, не дай Боже, груп. Вони дають можливість зануритися в життя країни чи міста та пізнавати його крок за кроком. Власне, для людини розумової праці це чудове «перемикання тумблера», такий собі пазл, який потрібно складати майже щохвилини. Сам процес захоплює і, що важливо, створює ситуацію, коли за кожним поворотом вас чекають відкриття. Погодьтеся: відкривати щось самотужки набагато цікавіше, ніж ходити колгоспом торованими шляхами. Найцікавіше в подорожах — подивитися, «як вони там живуть», стати частиною цього життєвого ритму хоча б на кілька днів. Думка, можливо, і суперечлива, однак має право на життя. Перевірено.
.
Утім, за всієї поваги до спонтанності та несподіванок, є базові речі, про які добре було б знати, перш ніж вирушити в дорогу.
Розробка маршруту
Завжди є варіант відвідати одне місто (яке ви особливо любите або ж про яке мрієте) і повернутися додому. Але нинішній розвиток транспортних можливостей робить вельми спокусливими подорожі в кілька міст під час одного виїзду з дому. Шарм таких поїздок полягає в тому, що ви самі можете пофантазувати, куди хотілося б з’їздити, і… реалізувати цей задум.
Для того, щоб бажання перетворилося на план, вам знадобляться: розуміння того, де ви хочете побувати і скільки днів маєте в розпорядженні; авіаквитки; заброньовані готелі та базова інформація про міста, які збираєтеся відвідати. Ну, і віза, якщо у вибраній вами країні вона потрібна для українців.
Одразу про візу. Поки що для більшості українців шенгенська віза — це справді проблема. Найзручнішою для подорожей є мультивіза. Іноді її можна отримати, купуючи тур, — проконсультуйтеся з цього приводу в туристичній фірмі. Запитайте також, чи можуть вам допомогти отримати візу під конкретний маршрут — у разі, якщо ви бронюєте квитки на літаки, а також готелі.
Якщо ви хочете зробити свою подорож бюджетною, для реалізації плану треба буде вивчити можливості, які надають вам перевізники (насамперед авіакомпанії). Іншими словами, треба дізнатися: хто, куди, звідки, коли літає і за яку ціну. Співставлення бажаних для відвідування міст із пропозиціями перевізників щодо днів вильоту (і навіть годин) та цін дасть можливість чіткіше окреслити маршрут і дату подорожі.
Ви не з тих, хто любить довго сидіти на одному місці? Тоді плануйте на кожен пункт до чотирьох днів, але все ж таки не менше двох. Визначивши основні точки маршруту, подивіться на карті та почитайте, що цікавого є неподалік цих міст — швидше за все, ви туди легко дістанетеся місцевим транспортом. Така додаткова вилазка забере у вас щонайбільше півдня. Повторюся, робіть акцент на тому, що розташоване поруч або по дорозі, не намагайтеся їхати кудись далеко — туди ви потрапите, спланувавши наступний маршрут.
Наведу кілька прикладів.
Бажання відвідати іспанську Андалузію та перельоти один раз на тиждень бюджетної авіакомпанії між Києвом і Валенсією сформували такий тижневий маршрут: Київ — Валенсія (переліт) — Севілья (переліт) — виїзди поїздом до Кадіза та Кордоби — Валенсія (переліт) — Київ (переліт).
Фото: Валенсія. Місто мистецтв і науки (Ciudad de las Artes y las Ciencias) — архітектурний комплекс, що є одним з видатних зразків сучасної архітектури
Якщо ви любите Рим, знайшли за нормальну ціну туди й назад квитки і ще не бували в Неаполі, можете вибиратися на тиждень за таким маршрутом: Київ — Рим (переліт) — Неаполь (поїзд) — Помпеї (метро з Неаполя) — Рим (поїзд) — Київ (переліт). Маючи трохи більше часу, з Неаполя можна з’їздити метро до Сорренто (трохи більше години) чи дістатися з паломницькою метою Амальфі.
Ідею поєднати подорож «світською» Італією з відвідуванням паломницьких місць можна реалізувати в такий спосіб: Київ — Венеція (переліт) — Асізі (поїзд) — Рим (поїзд) — Барі (поїзд) — Піза (переліт) — Флоренція (поїзд) — Венеція (поїзд) — Київ (переліт). Вкластися можна в 11 днів.
Трохи більше часу, понад два тижні, дають змогу познайомитися з Португалією та двома містами італійської Ломбардії. Маршрут може бути таким: Київ — Бергамо (переліт) — Лісабон (переліт) — автобусна вилазка до паломницького містечка Фатіма — Албуфейра (автобус) — Порту (переліт) — Мілан (переліт) — Київ (переліт). Бергамо тут виникає як пункт зупинки через те, що літак з Києва летить до Мілана саме в аеропорт Бергамо, тож гріх не скористатися нагодою подивитися це передальпійське місто. А переїздити в інший міланський аеропорт — Мальпенса, з якого треба летіти в Лісабон, треба саме через Мілан, з якого десь за півгодини можна метро дістатися містечка, назва якого не залишить байдужим шанувальника сирів — Горгонзола. З Бергамо за годину можна доїхати поїздом до Брешії, трохи довше — до Верони.
Фото: Готичний собор Дуомо на головній площі Мілана
Щодо останнього маршруту, то п’ять перельотів у разі раннього бронювання (за півтора місяця) можна було купити за 250 євро на людину. Як?
Пошук авіаквитків
Авіаквитки найзручніше відбирати в пошуковиках, таких, як skyscanner, bravoavia, bookingbuddy та інших. Вони містять інформацію про квитки у різних перевізників. Окрім того, можуть запропонувати стиковку рейсів різних компаній у разі, якщо існує варіант летіти з однією-двома пересадками. Треба пам’ятати, що ціни там на одні й ті ж рейси постійно змінюються. Щоб зрозуміти, яка ціна для маршруту оптимальна, не лише задайте при пошуку потрібну вам дату, а й подивіться квитки на кілька інших дат. Скажімо, якщо вартість найдешевшого прямого рейсу Київ—Лісабон—Київ узимку доходила до 4700 грн, то квиток в обидва боки на дату через три-чотири місяці можна було вже знайти за майже 2000 грн.
До переліку перевізників, яких охоплюють пошуковики, входять і бюджетні авіакомпанії — лоу-кости. Однак, якщо ви плануєте дістатися з пункту А до пункту В з пересадкою, де принаймні одним перевізником є лоу-кост, уточніть, чи гарантують вам увесь цей маршрут у разі, якщо один із рейсів затримається, і ви спізнитеся на стиковку.
Квитки у «солідних» компаніях є сенс купувати, якщо ви плануєте політ в обидва боки. Якщо летите, наприклад, у Рим, потім подорожуєте, а повертатиметеся в Київ з Мадрида, краще переплануйте маршрут, бо вартість квитка в один бік приблизно дорівнюватиме вартості в обидва боки.
Однак це не стосується лоу-костів: тут вартість квитків в обидва кінці дорівнює сумі двох квитків — «туди» плюс «назад». Тож інший варіант пошуку авіаквитків, актуальний для подорожей з кількома пунктами призначення, — це подивитися, звідки й куди літають бюджетні перевізники, безпосередньо на їхніх сайтах. Порада: одразу сідайте з блокнотом та ручкою й записуйте.
З Києва в європейських напрямках літають Wizzair, а віднедавна — іспанський Vueling. Великі бюджетні компанії — Ryanair, Easyjet, але на них поки що можна розраховувати лише для сполучення між містами поза межами України. Хто й коли вийде на наш ринок — слід за публікаціями в пресі.
З допомогою лоу-костів до Мілана можна летіти за 550 грн, з Мілана до Лісабона вдавалося купити квиток за 78 євро, з Фару (південь Португалії) до Порту — за 18 євро, з Порту до Мілана — за 48 євро. Шлях Валенсія—Севілья може обійтися в 25 євро… А може й дорожче або дешевше — залежить від дня тижня та того, наскільки заздалегідь ви купуєте переліт.
Квитки можна оплатити карткою через сайт. Але мушу розповісти про випадок, який стався зі мною при бронюванні день у день через сайт одного з пошуковиків. Я отримала звістку про смерть моєї бабусі, коли була в Лісабоні. Одразу знайшла на сайті квиток, оплатила його карткою, платіж пройшов, а через годину отримала е-mail, що бронювання недійсне, і кошти мені повернуть. Поїхала в аеропорт, а при купівлі квитка безпосередньо в авіакомпанії (ціна була захмарна) виявилося, що в мене на картці бракує коштів, тобто пошуковик з картки гроші зняв, але протягом критичних для мене трьох годин не повернув. Лише завдяки готівці, яка залишалася, та знятій з картки залишковій сумі мені вдалося вилетіти в Україну. Через півтори доби гроші таки повернули, але на 47 грн менше, тобто банківські операції я таки оплатила з власної кишені.
На випадок форс-мажорів авіакомпанії, як правило, пропонують додаткову послугу «рухомі дати», завдяки якій за додаткову плату можна змінювати дату квитка. Іншими словами, тоді квиток ви купуєте за вищу ціну. Зверніть на неї увагу, якщо вважаєте, що плани можуть змінитися.
Інші послуги, якими ви можете скористатися, — клубні знижки. Наприклад, Wizzair пропонує членство в дисконт-клубі за фіксовану плату раз на рік, а натомість — фіксовану знижку на квитки. Почитайте на сайті компаній, аби зрозуміти, що вам може бути корисним.
Якщо плануєте подорожувати, підпишіться на розсилки авіакомпаній. До їх числа не зайве включити не лише лоу-кости. Для цього випишіть коло тих, що вас цікавлять, зайдіть на їхні сайти та знайдіть розділ підписки на новини. Відписатися ви зможете в будь-який момент.
Особливості бюджетного сервісу
Бюджетні компанії виставляють нижчу вартість, бо не надають деяких з послуг, які ви звикли отримувати у звичайних, «солідних» перевізників. Так, навіть у тривалому рейсі їсти-пити вам просто так не запропонують — лише за захмарними цінами. За реєстрацію в аеропорту (як за додаткову послугу) з вас візьмуть додаткову плату, як і за неформатний або зайвий багаж.
Щоб відсутність обіду не перетворилася на прикру несподіванку (особливо якщо ви подорожуєте з дитиною), просто візьміть із собою щось перекусити.
Користуючись послугами бюджетного перевізника, не забудьте зареєструватися на сайті компанії та роздрукувати посадковий талон. Як правило, це можна зробити ще вдома, бо реєструвати починають хто за місяць до дати вильоту, хто за два тижні. Якщо термін не дозволяє, зробіть це під час подорожі, переписавши відповідний pdf-файл на флешку та попросивши скористатися принтером у готелі. Вам із задоволенням допоможуть.
Особливості пакування валіз
Якщо ви летите рейсом «солідної» авіакомпанії, про кількість багажу можете не замислюватися — вас тут ніхто не лімітує. Однак бюджетні компанії мають значні обмеження щодо кількості валіз та їх розміру, про що варто пам’ятати ще до того, як ви приїдете в аеропорт. Потрібна інформація є на сайтах цих перевізників — уважно прочитайте її, вибираючи валізу.
У європейських містах у «сумочних» магазинах можна побачити валізи, на яких позначено Ryanair. Це означає, що вони відповідають параметрам багажу цього перевізника. У терміналах аеропортів, що обслуговують бюджетні компанії (як-от термінал «А» аеропорту «Київ»), стоять спеціальні невеличкі стенди кожного з цих перевізників, обладнані спеціальним каркасом, в який має проходити ваш багаж. На стенді ви ще раз можете прочитати, скільки пакунків і якого розміру можна провезти безплатно. Якщо маєте зайві, то за них доведеться платити, і це може бути й 30 євро за одне понаднормове місце (вартість, знову ж таки, вказано на сайтах перевізників).
Зауважте: ваш багаж неодмінно повинен пролізти в каркас — цю процедуру вас змусять пройти один-два рази: перед скануванням багажу та при посадці на літак. Це має бути саме «одне місце», без будь-яких дамських сумочок чи планшетів — усе це вас попросять розмістити у вашій єдиній валізі чи рюкзаку. При посадці в літак Ryanair мене попросили покласти в рюкзак навіть пакетик з трьома брошками-трояндами з тканини, які я тримала окремо, аби вони не зім’ялися.
Усі ці обмеження створюють певні незручності, бо змушують до дрібниць продумувати, що брати в дорогу, а без чого доведеться обійтися. Та якщо подивитися на проблему з іншого боку, то ви просто змушені не брати нічого зайвого, і з таким невеликим багажем у подорожі ви абсолютно мобільні. Інша незручність полягає в тому, що будь-яку покупку треба тестувати на предмет того, чи влізе вона у ваш обмежений багаж. Але й тут є свій плюс: ви не витрачаєте час на витріщання біля вітрин, а це ще й добре позначається на вашому бюджеті. Мінус — проблематично привезти подарунки й сувеніри. Проте тут є одна проста порада: плануйте маршрут таким чином, щоб на завершальному етапі у вас були або «солідні» перевізники, або ті з бюджетних, які дозволяють найбільші габарити багажу.
Фото: Рим
До речі, пакуючи валізу, не забудьте подивитися прогноз погоди. Під час київської травневої спеки навряд чи спаде на думку брати до Італії чи на південне узбережжя Португалії… осінній одяг. А дарма. Наприклад, цьогорічний травень відзначився в Європі дощами та температурою +12 °С. У літньому вбранні було дуже холодно. Як виявилося, нинішнє літо прогнозують в Європі як чи не найхолодніше за останні 200 років.
Як обирати готель, про особливості пересування за кордоном та інші корисні рекомендації читайте у статті "Самостійна подорож до Європи. Рекомендації. Частина 2".