Заборону захоронення непереробленого сміття запропоновано відтермінувати через загрозу екологічного колапсу
https://racurs.ua/ua/1682-zaboronu-zahoronennya-nepereroblenogo-smittya-zaproponovano-vidterminuvaty-cherez-zagrozu.htmlРакурсЗ 1 січня 2018 року на території України має бути заборонено захоронення неперероблених побутових відходів, тобто запроваджується обов’язкове сортування сміття. Але початок дії такої норми може призвести до системного колапсу, пов’язаного з неможливістю прийому відходів відповідними полігонами, погіршити санітарний стан населених пунктів і викликати серйозні екологічні проблеми. Так вважають народні депутати, які минулого тижня подали в парламент законопроект №7127 і пропонують перенести термін заборони на рік.
Нагадаємо, що ще в 2012 році в Закон України «Про відходи» було внесено зміни, які забороняють з 1 січня 2018 року на території України поховання неперероблених (необроблених) побутових відходів. Реалізацію заборони зобов’язані забезпечити органи місцевої влади. Встановлення законодавцем такого терміну ґрунтувалося на твердженні, що впровадження законодавчих новацій у сфері поводження з відходами та їх утилізації дасть поштовх до розвитку в Україні якісної системи переробки побутових відходів, стимулюватиме екологічні інвестиції. Однак за всі ці роки в нашій країні не створено умов для реалізації такої заборони, на місцях відсутня відповідна інфраструктура.
Тому мета законопроекту №7127 — надати як центральним, так і місцевим органам влади час для вжиття вичерпних заходів, спрямованих на створення в Україні системи роздільного збору побутових відходів, зменшення обсягу відходів на полігонах, які захоронюються, збільшення частки придатної для утилізації вторинної сировини. Ініціатори проекту вважають, що року для реалізації цих цілей буде досить, і заборону потрібно встановити з 1 січня 2019 року. Додатково планується, що Кабінет міністрів через півроку після вступу в силу заборони повинен відзвітувати перед Верховною Радою про результати роботи, виконаної центральними і місцевими органами влади для створення на державному та місцевому рівнях умов для обмеження та запобігання негативному впливу відходів.
Ця законодавча ініціатива є цілком адекватною, але існує великий ризик, що перенесення такої заборони на рік стане традиційним, адже облаштування в країні настільки масштабної системи роздільного збору сміття потребує багато часу і коштів.
Утім, Міністерство екології та природних ресурсів України іншої думки. На початку вересня поточного року міністр Остап Семерак при проведенні години запитань до уряду в парламенті заявляв, що переносити запровадження заборони не потрібно, адже на місцях було достатньо часу на підготовку, але «органи місцевого самоврядування, які уповноважені, мають функції і навіть гроші на здійснення такої роботи, не завжди готові та не завжди докладають максимум своєї уваги».
Також варто зазначити, що якщо заборона набуде чинності, то, навіть незважаючи на загрозу адміністративної відповідальності, можуть виникнути труднощі з її реалізацією, оскільки й досі підзаконними актами не визначено послідовність здійснення відповідних операцій зі сміттям.