Держзакупівлі ліків: «пацієнти», «партнери» і маніпуляції — як хвіст виляє собакою
https://racurs.ua/ua/1963-derjzakupivli-likiv-paciienty-partnery-i-manipulyaciyi-yak-hvist-vylyaie-sobakou.htmlРакурсХвилю обурення, що як цунамі накрила соцмережі, викликав нещодавній виступ Юлії Тимошенко на засіданні погоджувальної ради Верховної Ради. Лідер «Батьківщини» порушила питання закупівлі ліків за посередництва міжнародних організацій, наполягаючи на негайній перевірці всіх процедур.
«Ми наполягаємо на тому, щоб негайно провести ревізію за 2015–2018 роки закупівлі ліків за державний кошт. І Рахункова палата також погодилася. Ми також вимагаємо переглянути закони, які без конкурсів дали можливість шахраям маніпулювати мільярдами бюджетних коштів», — заявила з парламентської трибуни Тимошенко, згадавши тривалі затримки з постачанням ліків, кажучи про «зовнішнє управління» і втрати Україною державності.
«Професійні громадські активісти» оперативно сполошилися, дорікнули Тимошенко за озвучування «неправдивої інформації» та запевнили, що державні кошти не крадуться, а заощаджуються.
«Юлія Тимошенко дуже хоче провести аудит міжнародних закупівель. Насправді результати нам уже відомі — з попереднього звіту Рахункової палати, який доводить: закупівлі ліків через міжнародні організації заощаджують до 39% коштів і дозволяють закуповувати значно більше ліків. Ми вирішили зробити свій невеличкий аудит і порівняти ціни на препарати, які закуповувались, коли Тимошенко була у руля, і зараз. Ось один із прикладів. Препарат того самого виробництва зараз закуповується у 16 разів дешевше, ніж за Тимошенко», — блискавично зробив свою ревізію БФ «Пацієнти України», що вже перебуває на низькому старті.
Креативу громадським активістам не позичати. Щоби привернути увагу, ці люди і кладовище біля Кабміну споруджували, і чергу за ліками вибудовували... До речі, слыд віддати належне організаторам: їхні акції відбувалися дуже наочно. Ось тільки перформанси на тему браку ліків останнім часом зійшли нанівець. Шкода. Адже «Пацієнти України» називають себе організацією, націленою на «забезпечення всіх пацієнтів України ефективним лікуванням, об'єднуючи активістів задля впливу на державні закони і політику». І якщо останній пункт їм, схоже, непогано вдається (та й впливати з високих крісел у профільному міністерстві простіше), то з першим — велика проблема, про що свідчить, до речі, згаданий «пацієнтами» аудит Рахунковою палатою держзакупівель лікарських засобів.
Благодійний фонд, напевно, дуже поспішав з власним аудитом, інакше як пояснити, що окрім наданих цифр, які наголошують на ощадливості закупівельників, решту висновків Рахункової палати, які геть зводять нанівець всю «економію», згадати забув?
Акт аудиту Рахункової палати щодо ефективності використання бюджетних коштів, виділених у 2015–2016 роках та першому півріччі 2017 року на держзакупівлі ліків та засобів медичного призначення за допомогою спеціалізованих організацій, містить матеріали, достатні для десятків кримінальних проваджень. Сухі констатації аудиторів свідчать про жалюгідний стан справ у питанні закупівлі ліків, а також красномовно фіксують непрофесіоналізм, корисливість і цинізм чиновників від медицини, що дружно злетілися на бенкет «партнерів», які чудово навчилися лавірувати в наших реаліях, вітчизняних лобістів за все підряд — аби платили — на тлі трагедії народу, який так і не навчився, на жаль, подбати про себе і захистити власних дітей.
Говорячи про економію, ми сміємо припустити продуктивне використання зекономлених коштів, збільшення охоплення нужденних пацієнтів, чи не так? За важливої умови, що закуповують ефективні й безпечні препарати. Аудитори при закупівлі подібних критеріїв не виявили, резюмувавши: «МОЗ не забезпечило продуктивного, результативного й економного використання бюджетних коштів на закупівлю лікарських препаратів і медичних виробів».
«Спотворена сама сутність прийнятого у березні 2015 року закону №269. Про своєчасність забезпечення громадян України лікарськими засобами і медичними виробами навіть не йдеться. На відміну від попереднього порядку оплати, коли матеріальні цінності переважно оплачувалися після їх поставки на склади держпідприємств МОЗ, сьогодні термін від моменту оплати до поставки становить понад 20 місяців», — стверджується у звіті Рахункової палати.
Згідно з документом, економія коштів часто виходила ціною втрати якості, зриву закупівель за важливими напрямами, критичного затягування строків постачання ліків.
Одна з останніх рекомендацій у звіті звучить так: «Інформувати Національну поліцію України про виявлені в ході аудиту порушення законодавства, що мають ознаки кримінального злочину». (За звітом Рахункової палати на «Ракурсі» вийшов цикл статей, з яких можна більш детально дізнатися про особливості міжнародних закупівель з симптомами кримінального правопорушення.)
На новий механізм закупівлі ліків за бюджетні гроші, який підноситься як вакцина від корупції, покладалися величезні надії. Що з цього отримали українці — перемогу чи зраду, непосвяченій людині розібратися непросто. Якщо ви час від часу читаєте горді рапорти профільного міністерства про закупівлі та отриману економію, бачите красиві картинки, то вважатимете такий крок, скоріш за все, перемогою. Але якщо, боронь Боже, опинитеся пацієнтом — тим самим, який дуже розраховує на закуповувані лікарські препарати, — оптимізму у вас суттєво поменшає.
Фактчекінг або маніпуляції
Так званий аудит, проведений «Пацієнтами України» на прикладі одного препарату топотекана, що застосовується при онкологічних захворюваннях, — типова маніпуляція (див. фото). І річ навіть не в зображенні — піар-виверті. І не в тому, що на прикладі одного лікарського засобу судити про всі закупівлі — непрощенна дурість. Як заявляють «аудитори», у 2008 році ці ліки закуповували по 335,63 дол., а у 2017-му — лише по 21,20 дол. Різниця в 16 разів! Чи це так? Топотекан — діюча речовина, торгових назв препаратів з цим складником сьогодні чимало. Нам кажуть, що виробник один і той самий, а ось який саме — не уточнюють. Скоріш за все, це оригінальний препарат «Гікамтин» (топотекан) виробництва GlaxoSmithKline. Як пояснюють експерти, цей лікарський засіб вийшов на ринок у 2007 році, препарат дорогий і купити його дешевше у 2008 році навряд чи було можливо. Дешевші аналоги препарату (генерики) з'явилися лише за кілька років, і оригінал впав у ціні.
«Гікамтин» (GlaxoSmithKline) закуповується міжнародним посередником для України, однак, судячи з наказу Міністерства охорони здоров'я від 16 березня 2018 року №500 «Про розподіл лікарського засобу «Гікамтин (топотекан)» для лікування онкологічних хворих, закупленого за кошти державного бюджету України на 2016 рік», ціна оригінального препарату все ж більше за заявлені 21,20 дол. і становить 1987,03 грн (близько 76 дол.). А ось за два десятки доларів, скоріш за все, купили один з генериків. Але порівняння ціни оригінального препарату десять років тому з сьогоднішньою вартістю генерика важко назвати аудитом — скоріше маніпуляцією.
Ще один важливий нюанс: зверніть увагу, ліки для онкохворих розподілялися в березні 2018 року, а закуповувалися за гроші держбюджету-2016. Судячи зі звіту Рахункової палати, таких прикладів незліченна кількість. Траплялися також надзвичайні ситуації — за мільйони гривень закуповувалися препарати для дитячої онкології, не передбачені для цієї вікової категорії. Хворобу не можна попросити зачекати, ракові клітини навряд чи почують недбайливих закупівельників. Ви замислювалися, чому батьки онкохворих дітей не виходять на мітинги, вимагаючи забезпечення необхідного безкоштовного лікування? Коли людина стикається з важким захворюванням, у неї є сили тільки на одне — на боротьбу з цією хворобою. Ми ніколи не знаємо, по який бік можемо опинитися завтра. І тоді не залишається ані часу, ані сил боротися з чимось іще. Тому питання держзакупівель ліків має бути в полі зору кожного українця.
Сумно, що діяльність держменеджера багато наших громадян оцінюють за постами в Facebook, радіючи, наче діти, що тепер можна мочити манту, сидіти на холодному, не боятися протягів і викинути перекис... Водночас за лаштунками цього піар-театру від вирішення дійсно важливих питань відсторонюють фахівців. І як лікувати нас із вами, дедалі частіше вирішують люди, які добре знають, як подати ту чи іншу PR-страву, але які не мають медичної освіти. Нам вселяють у найкращих традиціях більшовизму, що в Україні неправильні вчені й усі лікарі — корупціонери, які, до речі, і повинні втілювати в життя медичну реформу.
На жаль, мало кого дивує, що на запит глави парламентської фракції (безвідносно політичних уподобань кожного з нас) у профільному міністерстві чомусь оперативно не відгукнулися, не встали на бік інтересів здоров'я українців, а кинулися в бій так звані громадські активісти й «небайдужі громадяни», які написали Тимошенко відкритого листа, мовляв, озвучена інформація дискредитує медичну реформу. Що ж це за реформа така, що її так легко дискредитувати? І перед ким?