Новини
Ракурс

Що означає ухвалення Переліку країн з низькими податками для українського бізнесу?

15 січ 2014, 10:46

25 грудня 2013 року розпорядженням Кабінету міністрів України №1042-р було затверджено Перелік держав і територій, ставки податку на прибуток (корпоративного податку) в яких на п'ять і більше відсоткових пунктів нижчі, ніж в Україні (далі — Перелік).


.

Перелік застосовуватиметься з метою здійснення податкового контролю над трансфертним ціноутворенням.

Перелік містить 73 держави і території, ставка податку на прибуток у яких на п'ять і більше відсоткових Дмитро Рябікінпунктів нижча, ніж в Україні.

Крім традиційних офшорних юрисдикцій, Перелік містить чимало європейських, африканських і латиноамериканських держав і територій, а також деякі країни СНД. Серед іншого до Переліку входять такі держави, як Албанія, Болгарія, Боснія і Герцеговина, Грузія, Ірландія, Киргизстан, Кіпр, Люксембург, Македонія, Малайзія (федеративна територія Лабуан), Мальта, Марокко, Молдова, Об'єднані Арабські Емірати, Оман, Парагвай, Сінгапур, Судан, Узбекистан, Чорногорія, Швейцарія та ін.

Для розуміння механізму застосування Переліку в контексті трансфертного ціноутворення необхідно розглянути визначення «контрольованих операцій».      

Контрольованими операціями, серед іншого, є операції, однією зі сторін яких є нерезидент, зареєстрований у державі (на території), внесеній до Переліку, за умови, що загальна сума операцій, здійснених платником податків із кожним таким контрагентом, становить або перевищує 50 млн грн (без урахування ПДВ) за певний звітний період.                                                                                                

Платники податків, які протягом звітного періоду здійснювали контрольовані операції, зобов'язані надавати звіт про контрольовані операції Міністерству доходів і зборів України (далі — Міністерство). Ненадання або несвоєчасне надання платниками податків інформації про контрольовані операції в Міністерство є підставою для проведення податкової перевірки. У разі, якщо за результатами перевірки визначено факти відхилення ціни, застосованої в контрольованій операції, від звичайної ціни, Міністерство може здійснити донарахування платнику податків податкових зобов'язань, а також застосувати штрафні санкції.

Зокрема, у разі ненадання платником податків звіту та/або обов'язкової документації про здійснені ним протягом звітного періоду контрольовані операції Міністерство може застосувати штрафи в розмірі:

5 % від загальної суми контрольованих операцій — у разі ненадання звіту про контрольовані операції;

— (по відношенню до великих платників податків*) 100 розмірів мінімальної заробітної плати (на сьогоднішній день — 121 800 грн) — у разі ненадання єдиного документа, складеного у довільній формі, що містить наступну інформацію:

а) дані про пов'язаних осіб, що дозволяють їх ідентифікувати (включаючи найменування держав (територій), податковими резидентами яких такі особи є);

б) дані про групу, в тому числі структура групи, опис діяльності, політика трансфертного ціноутворення групи;

в) опис контрольованої операції, умови її проведення (ціна, терміни та інші обов'язкові умови договору);

г) опис товарів (робіт, послуг), у тому числі фізичні характеристики, якість і репутацію на ринку, країну походження і виробника, наявність товарного знака та іншу інформацію, пов'язану з якісними характеристиками товару (роботи, послуги);

д) умови і терміни здійснення розрахунків за контрольованою операцією;

е) чинники, що впливають на формування і встановлення ціни;

є) відомості про функції пов'язаних осіб, які є сторонами контрольованої операції; про використані ними активи, пов'язані з цією контрольованою операцією; економічні (комерційні) ризики, які такі особи враховували під час здійснення контрольованої операції (функціональний аналіз та аналіз ризиків);

ж) економічний аналіз;

з) результати порівняльного аналізу комерційних і фінансових умов операції;

и) відомості про здійснення платником податків пропорційного коригування податкової бази та сум податку (у разі здійснення).

При цьому перехідні положення Податкового кодексу України (далі — ПКУ) передбачають, що штрафні санкції за порушення норм статті 39 ПКУ (Трансфертне ціноутворення), вчинені в період з 1 вересня 2013 рокудо 1 вересня 2014 року, застосовуються в розмірі 1 грн за кожне порушення. Це положення зокрема застосовується за заниження податкових зобов'язань за період з 1 вересня 2013 року до 1 вересня 2014 року внаслідок застосування платником податків у контрольованих операціях цін, що не відповідають рівню звичайних цін (визначене самостійно платником податків або за результатами податкової перевірки). Однак це положення не поширюється на штрафні санкції, описані вище, а саме в разі ненадання звіту про контрольовані операції. В результаті ухвалення Переліку українським підприємствам, які закуповують/продають товари, роботи і послуги в компаній, зареєстрованих у державах і територіях, включених до Переліку, тепер буде необхідно подавати звіт про здійснення контрольованих операцій у Міністерство, якщо сума таких операцій з одним іноземним контрагентом становить або перевищує 50 млн грн. При цьому такий звіт повинен містити достатню кількість підстав для підтвердження того, що угоди з іноземним контрагентом укладаються за звичайними цінами.

* великим платником податків вважається юридична особа, обсяг доходу якої від усіх видів діяльності за останні чотири послідовні податкові (звітні) квартали перевищує 500 млн грн або загальна сума сплачених до державного бюджету України податків за такий саме період перевищує 20 млн грн.


 


Помітили помилку?
Виділіть і натисніть Ctrl / Cmd + Enter