Новини
Ракурс
Уляна Супрун. Фото: РИА Новости Украина / Євген Котенко

Рахункова палата: «Великим комбінаторам» з МОЗ винесли вердикт

— Ну, Киса, — заметил Остап, — придется с утра сесть за работу. Надеюсь, что вы сможете разводить краски. А потом вот что: я — художник, окончил ВХУТЕМАС, а вы — мой помощник. Если вы думаете, что это не так, то скорее бегите назад, на берег.

«Дванадцять стільців», І. Ільф і Є. Петров

Чи можуть піарники провести успішну медреформу? Красиві слайди, гасла й заголовки, що чіпляють за живе, прес-брифінги не замінять кропітку (читай — непомітну) працю і тексти офіційних документів. Тому PR-блюдо, яке в МОЗ подають під гучною назвою «медреформа», дедалі частіше нагадує дітище недотепних «художників» з улюбленого роману Ільфа і Петрова.


.

На жаль, PR-активністю заміщується вирішення нагальних проблем української медицини, а заявлена ідеологія та реалії все частіше не збігаються, іноді й зовсім протилежні. Не потрібно бути дуже уважним, щоби помітити, як часто переносяться дати здійснення того чи іншого широко анонсованого піар-ходу через непідготовленість до реалізації. Хронічне перенесення термінів початку окремих заходів лише зміцнює підозру в непродуманості всієї системи реформаторських кроків. І якщо на старті про них заявляють голосно й обіцяють багато, то щоб заглушити провали, доводиться використовувати всі піар-виверти, щоб заповнити інформаційний вакуум. Наприклад, «ранковими руханками», які дивним чином мають «активізувати реформу», немов сеанси популярного в 90-ті роки психотерапевта Анатолія Кашпіровського зцілити від усіх хвороб.

МОЗ-аутист, програми-клони й закупівлі з ускладненнями

Та залишімо піар і повернімося до сухих цифр. У розпорядженні «Ракурсу» опинився акт аудиту Рахункової палати щодо ефективності використання бюджетних коштів, виділених у 2015–2016 роках та першому півріччі 2017 року на держзакупівлі ліків та засобів медичного призначення за допомогою спеціалізованих організацій.

Залучення міжнародних посередників до закупівлі лікарських препаратів за бюджетні гроші подавалося як вакцина від корупції, звучали обіцянки прозорих процедур і забезпечення українських громадян безперервним постачанням якісних медикаментів. Що на ділі виявилося, м'яко кажучи, неправдою.

Акт аудиту зайняв сотні сторінок і містить матеріали, яких вистачить для десятків кримінальних проваджень. Беземоційні констатації перевіряючих не просто контрастно підкреслюють плачевний стан справ, а й красномовно фіксують непрофесіоналізм, корисливість і цинізм чиновників від медицини, «партнерів», які дружно злетілися на бенкет і прекрасно навчилися лавірувати в наших реаліях, вітчизняних лобістів усього підряд — аби платили — на тлі трагедії народу, який не здатний подбати про себе й захистити власних дітей.

У розпорядженні «Ракурсу» опинився акт аудиту Рахункової палати щодо ефективності використання бюджетних коштів, виділених на держзакупівлі ліків

Немає відповіді на запитання, за якими критеріями обиралися міжнародні організації. Чому саме ПРООН, ЮНІСЕФ і Crown Agents надали перевагу. Цитую:

Вибір спеціалізованих організацій здійснено за відсутності затвердженого МОЗ порядку та методики оцінки за критеріями, встановленими постановою №622 (постанова Кабміну №622 від 22.07.2015 р. «Деякі питання здійснення державних закупівель лікарських засобів та медичних виробів із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі». — Ред.).

Договори МОЗ із міжнародними організаціями в. о. міністра охорони здоров'я Уляна Супрун відмовилася демонструвати, пояснивши, що закупівлі відбуваються відповідно до внутрішніх правил та процедур міжнародних організацій, тож це комерційна таємниця.

Залишається тільки здогадуватися, чи є зв'язок між закупівлею ліків для лікування ВІЛ/СНІД за програмами-клонами й частою присутністю на прес-брифінгах МОЗ глави «Всеукраїнської мережі людей, що живуть з ВІЛ/СНІД».

До Переліку №557* двічі включено напрям використання коштів на закупівлю медикаментів для антиретровірусної терапії дорослих, підлітків і дітей. Лише постановою Кабміну №302 від 12.04.2017 р. з Переліку виключено напрям «Централізована закупівля медикаментів для антиретровірусної терапії дорослих, підлітків і дітей (СНІД ліки)», який аналогічний напряму «Централізована закупівля медикаментів для антиретровірусної терапії дорослих, підлітків і дітей». (Про причини такого поетапного включення програм-близнюків МОЗ також пояснень не давало. — Ред.).

*Постановою Кабміну №557 від 23 серпня 2016 року затверджено Перелік лікарських засобів та медичних виробів, які закуповуються спеціалізованими організаціями за бюджетні кошти у 2016 році.

Переможні рапорти про закупівлі по-новому МОЗ часто трансформувало в зекономлені кошти, а іноді й у таблетки. «Українці отримають на 80 млн таблеток більше» — напевно, має звучати для читача переконливіше, ніж безликі цифри економії. Однак для тих, хто через хворобу вживає лікарські препарати, важливою є не стільки кількість, скільки якість, а також безперебійне постачання.

Багато запитань і скандалів супроводжує закупівлі за програмою дитячої онкології. Затримки з постачанням базових хіміопрепаратів, без яких неможливо виконувати протипухлинну терапію, призвели до того, що їх змушені купувати батьки або волонтери. Нестача одних лікарських засобів «компенсується» надлишком інших з термінами придатності, що спливають.

«Охматдит» вже давно б'є на сполох через постачання непридатних ліків на мільйони гривень. Препарати для лікування онкохворих дітей, закуплені у 2015 році, дійшли до лікарні в листопаді 2016 року з терміном придатності, що спливає (або сплив).

Відповідно до листа ДП «Укрмедпостач» від 23.02.2017 р. за підписом директора Л. Гайдука, на виконання наказу МОЗ державним підприємством здійснено поставку до закладів охорони здоров'я лікарського засобу «Карбопа» (Індія). Ряд лікувальних закладів своїми листами (за підписами головних лікарів) відмовилися приймати цей препарат у зв'язку з неможливістю використання його в повному обсязі через обмежений термін придатності.

 

Водночас головні лікарі Харківської обласної дитячої лікарні №1 і Одеської обласної дитячої клінічної лікарні зазначили в листах, що вказана поставка здійснюється відповідно до заявки за 2015 рік, а станом на 23.02.2017 в лікарні наявний необхідний препарат в достатній кількості. Із Запоріжжя відповіли, що «через відсутність поставки даного препарату шляхом централізованого постачання за кошти обласного бюджету в 2016 році був закуплений препарат «Карбоплатин» в достатній кількості». Немає потреби приймати залежалий товар і у волинян.

Станом на 01.07.2017 р. у закладах охорони здоров'я та на складі ДП «Укрвакцина» обліковуються залишки матеріальних цінностей, закуплених за рахунок державного бюджету 2015 року за напрямом «дитяча онкологія», загалом на суму 90 754,5 тис. грн або 26,0 відс. від загальної суми, на яку закуплено товар за вказаним напрямом.

В інтерв'ю «Ракурсу» представник Crown Agents (саме цьому агентству доручили закупівлю лікарських препаратів та засобів медичного призначення за програмою дитячої, дорослої онкології та онкогематології за бюджетні гроші 2015 року) так пояснила особливість закупівель за цією програмою: «Онкологічні препарати — складні комплексні лікарські засоби, дуже активний клас речовин з обмеженим терміном придатності. Вони не можуть лежати на полицях цілий рік <...> У нас інша концепція — не разова закупівля 100-відсоткового обсягу, а безперебійне постачання протягом року. Однак для того, щоб лікарські препарати постачалися безперебійно, рішення мають ухвалюватися швидко».

Прострочені ліки Crown Agents обіцяли замінити, так описавши особливості процедури: «Щодо заміни ліків, закуплених за кошти державного бюджету 2015 року, термін придатності яких або сплив, або близький до цього, то Crown Agents має всі необхідні попередні угоди від постачальників, щоб завершити таку заміну. Але поки що Crown Agents очікує на точну кількість таких ліків від лікарень для доставки їх у єдине місце. Відповідно до міжнародних стандартів, для заміни ліків, термін придатності яких сплив, існує офіційна процедура, яка передбачає централізований збір, передачу виробникам і знищення препаратів самими виробниками. Тільки після цього нові ліки можуть бути відправлені на місце призначення».

Навряд чи цих нюансів не знали в МОЗ, підписуючи договори з міжнародними організаціями. Або неуважно читали?

Згідно з інформацією про стан виконання державних програм, поставку в регіони та списання в регіонах лікарських засобів, закуплених за кошти держбюджету, станом на 30.06.2017 на складі ДП «Укрвакцина» обліковувалися матеріальні цінності, закуплені за напрямом «дитяча онкологія», на суму 516,8 тис. грн. Ці товари повернуто закладами через завершення терміну їх придатності.

Crown Agents повідомила МОЗ у листі від 6 червня 2017 року про те, що замінить два препарати з терміном придатності, що спливає у червні 2017 року. Постачальник також поставив препарат «Метотаб» з терміном придатності до 2 листопада 2018 року для заміни на склад ДП «Укрмедпостач», про що повідомив профільне міністерство. Однак

станом на 26.07.2017 р. акт про приймання цього товару між МОЗ і Краун не підписано.

У МОЗ також відсутні документи, що підтверджують письмове звернення міністерства до Crown Agents з проханням замінити частину препаратів з термінами придатності, що спливають.

МОЗ було запропоновано провести роботу над помилками на одному із засідань Постійної робочої групи з питань профільного супроводу державних закупівель, щоб надалі ефективно і раціонально використовувати лікарські препарати до закінчення терміну придатності. Однак, згідно з актом, в Міністерстві охорони здоров'я відсутні документи, що підтверджують розгляд цього питання.

Однією з причин невикористання 11 найм. лікарських засобів до завершення терміну придатності є їх отримання, за рішенням МОЗ, з термінами придатності, меншими за 15 місяців або 75 відс. від загального строку придатності.

Ще один кричущий момент.

Вибірковою перевіркою встановлено, що за рахунок коштів держбюджету 2016 року за напрямом «дитяча онкологія» закуплено 6 найм. лікарських засобів на суму 12 017,0 тис. грн, в інструкціях для медичного застосування яких використання їх для дітей не передбачено, або безпека та ефективність застосування препаратів дітям не встановлені, тому пацієнтам цієї вікової категорії їх не слід призначати.

...В МОЗ відсутній порядок перерозподілу лікарських засобів та виробів медичного призначення, що призводить до тривалого часу їх виконання, а в подальшому навіть до збігання термінів придатності препаратів.

(Моніторинг за забезпеченням медичних закладів лікарськими препаратами передбачений в Положенні про Департамент, однак за конкретним підрозділом такої функції не було закріплено. — Ред.)

В одній статті неможливо описати всі порушення, зафіксовані Рахунковою палатою. Зрозумілим є одне: в основі стоять зовсім не інтереси пацієнтів. Профільне міністерство залишається прихильником піар-монологу: фраза «на запит Рахункової палати щодо... МОЗ пояснення не дало» повторюється в документі мало не на кожній сторінці.

(Продовження)


Помітили помилку?
Виділіть і натисніть Ctrl / Cmd + Enter